Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy śmigłowiec na bazie X2

Lotnictwo wojskowe, 01 marca 2013

Konsorcjum złożone z Boeinga i Sikorsky’ego poinformowało o zamiarze zaproponowania US Army nowego śmigłowca. Konstrukcja ma być oparta na eksperymentalnym X2.

Wizja przyszłego śmigłowca wielozadaniowego US Army opartego na konstrukcji eksperymentalnego Sikorsky X2. Za opracowanie i integrację awioniki i wyposażenia pokładowego odpowiadać będzie Boeing / Rysunek: Sikorsky

Lotnictwo US Army poszukuje demonstratorów nowych śmigłowców wielozadaniowych i uderzeniowych (Joint Multi-Role Technology Demonstrator, JMR TD). W odpowiedzi na stawiane wymagania konsorcjum złożone z potentatów – Boeinga i Sikorsky’ego – zaproponowało konstrukcję opartą na eksperymentalnym śmigłowcu X2 (Ostatni lot X2, 2011-07-19). Wyniki jego badań w locie zostały już wykorzystane do opracowania innego wiropłata – S-97 Raider, który proponowany jest US Army, jako następca OH-58D Kiowa Warrior (Początek budowy prototypów S-97, 2012-10-20).

Nowy wiropłat byłby napędzany dwoma współosiowymi wirnikami nośnymi i śmigłem pchającym. Planowane jest też użycie układu sterowania lotem fly-by-wire. Jak twierdzą przedstawiciele Sikorsky’ego, rozwiązanie takie zaowocuje zwiększeniem prędkości przelotowej o 185 km/h, wydłużeniem promienia działania o 60% i polepszeniem osiągów w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny) o 50% w porównaniu z używanymi obecnie śmigłowcami UH-60M. Pierwszy etap budowy demonstratora nowego śmigłowca odbywałby się pod kierownictwem Sikorsky’ego, natomiast Boeing ma odegrać wiodącą rolę w drugim etapie, związanym z opracowaniem i integracją awioniki i wyposażenia pokładowego.

Jednym z jego konkurentów będzie prawdopodobnie wiropłat na bazie V-22 Osprey, opracowany przez Bella / Rysunek: Bell Helicopter

Propozycje dotyczące nowych wiropłatów US Army mogą być składane do 6 marca. Oprócz konsorcjum Boeing/Sikorsky do konkursu mają przystąpić także Bell Helicopter, proponujący konstrukcję na bazie pionowzlotu V-22 Osprey (Kolejne silniki dla V-22 Osprey, 2013-02-12), EADS North America oferujące statek powietrzny oparty na eksperymentalnym wirolocie X3 (X3 wraca z USA, 2012-07-24) oraz AVX Aircraft, którego wiropłat ma być napędzany współosiowymi wirnikami nośnymi i otunelowanymi śmigłami pchającymi. Dwie zwycięskie konstrukcje mają zostać wybrane przed końcem br. W 2017 planowane są obloty ich prototypów. Celem programu JMR TD jest opracowanie i wdrożenie całej rodziny wiropłatów wielozadaniowych i szturmowych (Future Vertical Lift,  FVL), rozwijających dużą prędkość lotu, do 2030. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra