Hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe, Navantia, zamierza zaoferować RPA sprzedaż serii okrętów w ramach ambitnego programu Biro.
Informacja na ten temat zbiegła się w czasie z wizytą przedstawicieli resortu obrony PRA w zakładach stoczniowych Navantii. Hiszpańskie przedsiębiorstwo zamierza zaoferować South African Navy (SAN) sprzedaż serii okrętów, w tym 6 jednostek patrolowych.
Większość oferowanych RPA okrętów ma wywodzić się z rodziny patrolowców typu Avante. Ich zakup odbyłby się w ramach realizacji rządowego programu Biro, zakładającego wprowadzenie do służby 3 pełnomorskich okrętów patrolowych, 3 mniejszych patrolowców, a także 12 innych jednostek.
Do rywalizacji z hiszpańskim przedsiębiorstwem mogłoby stanąć BAE Systems, które ma już doświadczenie w budowie pełnomorskich okrętów patrolowych. Przykładem służą tu jednostki typu Amazonas, zakupione w ostatnich latach przez Marinha do Brasil (marynarkę wojenną Brazylii) (Ostatni Amazonas przekazany, 2013-06-21).
Gdyby jednak Navantii udało się uzyskać zlecenie SAN, w przyszłości Hiszpanie mogliby wystartować również w przetargu na dostawę RPA okrętu hydrograficznego. Jego zakup zostanie z kolei zrealizowany w ramach programu Hotel.
Modernizacja wyposażenia SAN jest niezbędna. Niegospodarność oraz nieprzestrzeganie ogólnych zasad użytkowania i utrzymywania okrętów mocno odbijają się na ich stanie technicznym, a tym samym także i potencjale bojowym (Remont SAS Manthatisi, 2013-09-18, Słaba kondycja marynarki wojennej RPA, 2013-08-02). Zjawisko to nie odbiega jednak od ogólnego standardu południowoafrykańskich sił zbrojnych (Południowoafrykański bałagan, 2014-02-04).