Hiszpania zamierza eksploatować tylko połowę zamówionych transportowców A400M. W zamian do służby wejdą A330 MRTT.
Jak wiadomo Ejército del Aire (wojska lotnicze Hiszpanii) zamówiły 27 samolotów transportowych A400M Atlas. Początkowe plany zakładały, że Hiszpanie odbiorą pierwszego A400M (MSN 46) w styczniu 2016. Pozostałe miały być przekazywane Ejército del Aire w tempie 4-5 samolotów rocznie, do 2022.
Jednak z powodu cięć budżetowych, będą w stanie eksploatować tylko 14 nich (Co z hiszpańskim budżetem obronnym?, 2013-11-14). Informację taką przekazał mediom szef oddziału planowania, gen. bryg. Miguel Angel Martin Perez. Nie wiadomo, co stanie się z pozostałymi samolotami. Wcześniej spekulowano o mozliwości ich sprzedaży eksportowej (Hiszpania zmniejsza zamówienie na A400M?, 2013-08-06).
Hiszpańskie Atlasy, w standardzie SOC2, zapewniającym większe możliwości taktyczne i lepsze osiągi, będą wyposażone w układy samoobrony i urządzenia łączności satelitarnej. Dodatkowym elementem będzie modułowy zestaw do podawania paliwa innym statkom powietrznym.
Zmniejszenie liczby A400M ma zrekompensować zakup wielozadaniowych transportowców-tankowców Airbus A330 MRTT, przystosowanych także do transportu VIP-ów (Intensywne próby Voyagera, 2013-10-08, Korea Pd. chce kupić tankowce, 2013-08-13). Madryt chce nabyć 3 samoloty tego typu, które zastąpią w służbie używane obecnie Boeingi KC-707. Będą one stanowiły hiszpański udział w Europejskiej Inicjatywie Strategicznych Wielozadaniowych Samolotów Transportowo-Tankujących Europejskiej Agencji Obrony.