Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Skorodowane holenderskie NH90

Lotnictwo wojskowe, 30 czerwca 2014

Poważne problemy związane z korozją spowodowały wstrzymanie przez Holandię odbioru kolejnych śmigłowców morskich NH90 NFH. W związku z tym konieczne jest doraźne zastąpienie ich Cougarami.

Holandia zamówiła 20 śmigłowców NH90: 8 w wersji lądowej TTH i 12 w odmianie morskiej NFH. Obecnie marynarka wojenna tego kraju dysponuje 7 wiropłatami pokładowymi / Zdjęcie: MO Holandii

Holenderskie NH90 wzięły ostatnio udział w operacjach przeciwko piratom operującym na wodach w okolicach Somalii (Zmiana dowództwa operacji Atalanta, 2013-08-09) i na Karaibach (Ostatni Holland rusza na Karaiby, 2014-04-29). Po powrocie do kraju okazało się, że stopień zużycia i skorodowania ich struktury jest znacznie większy niż zakładano. Co najgorsze, badania przeprowadzone następnie przez Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR, Narodowe Laboratorium Lotnicze) wykazały, że przyczyną korozji mogą być błędy konstrukcyjne i produkcyjne oraz niewłaściwe materiały. Ogółem wykryto 92 przypadki korozji.

Podstawowym problemem jest brak uszczelnienia w miejscach, gdzie zgodnie ze specyfikacją powinno być ono nałożone na mechanizm składania belki ogonowej. Po złożeniu belki jej wnętrze było narażone na działanie słonej wody morskiej. W dodatku woda gromadziła się tam, zamiast spływać.

Niektóre elementy zostały wykonane z nieodpowiednich materiałów, nieodpornych na korozję. Natomiast złe zaprojektowanie struktury spowodowało, że mimo intensywnego spłukiwania i mycia śmigłowców, w wielu miejscach gromadziła się sól, będąca wynikiem parowania wody morskiej.

Wspomniane wiropłaty zostały dostarczone w dwóch różnych wersjach, określanych jako Meaningful Operational Capability (MOC, znacząca zdolność operacyjna) i Full Operational Capability (FOC, całkowita zdolność operacyjna). Pierwszy ze śmigłowców (N227), odpowiadający standardowi wczesnego etapu produkcji, wykonany został z różnych materiałów. Okres jego służby na wodach u wybrzeży Somalii to 20 stycznia – 8 czerwca 2013.

Drugi z kolei (N233) został nieco przekonstruowany w wyniku analiz przeprowadzonych po przeglądach mających na celu określenie poziomu korozji struktury wersji MOC. Co ciekawe, wprowadzone zmiany nie spowodowały jego zmniejszenia. Wręcz przeciwnie – struktura śmigłowca wersji FOC była znacznie bardziej skorodowana, mimo, że w dodatku bazował on w środowisku o znacznie mniejszym zasoleniu. N233 przebywał na Karaibach od 11 sierpnia do 13 grudnia 2013.

W liście zaadresowanym do parlamentu minister obrony Holandii, pani Jeanine Hennis-Plasschaert poinformowała, że zarówno producent śmigłowców, koncern NHIndustries, jak i agencja NAHEMA, odpowiedzialna za ich dostawy użytkownikom, traktują sprawę poważnie i znaleźli rozwiązania dla 60% wykrytych defektów i niedociągnięć. NHI spodziewa się, że proces naprawczy zakończy się we wrześniu br. Nie wiadomo jednak, kto ma zapłacić za prace związane z wdrożeniem w/w poprawek.

Opóźnienia w dostawach holenderskich NH90 NFH oznaczają, że śmigłowce tego typu wylatują mniej godzin niż zakładano (Holenderskie NH90 na wzburzonym morzu, 2012-09-21), przez co nie można wyszkolić odpowiedniej liczby załóg lotniczych i personelu technicznego. W dodatku obsługa techniczna śmigłowców jest bardziej skomplikowana z powodu konieczności wprowadzania poprawek. Resort obrony uważa, że dopiero w 2019 w służbie znajdować się będzie ilość lotników i mechaników wystarczająca do bezproblemowej eksploatacji NH90.

W celu tymczasowego zastąpienia NH90 w służbie Holandia postanowiła użyć śmigłowców AS 532U2 Cougar Mk2. Obecnie rząd w Hadze dysponuje 8 śmigłowcami tego typu. W 2012 zmagazynowano 9 pozostałych Cougarów, z których co najmniej jeden zostanie przywrócony do eksploatacji i wysłany na Karaiby, gdzie będzie operował w latach 2015-2016. Wspierać go będzie śmigłowiec US Coast Guard. Holenderski resort obrony dysponuje środkami wystarczającymi na użytkowanie Cougara do 2018.  Jednak plany zakładają wysłanie NH90 na Karaiby rok wcześniej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.