Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ponad 8,2 mld USD na KF-X

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 lipca 2014

Dowódcy wojskowi Korei Południowej poparli program budowy rodzimego myśliwca wielozadaniowego KF-X w wersji dwusilnikowej. Ma on być wart ponad 8,2 mld USD (25,3 mld zł).

Szefowie Połączonych Sztabów Republiki Korei poparli program budowy rodzimego myśliwca wielozadaniowego KF-X. Ma być on realizowany przez Korea Aerospace Industries Ltd (KAI) z możliwym wsparciem amerykańskiego Lockheed Martina i udziałem Indonezji. Wartość programu szacowana jest na 8,5-9,6 bln wonów (równowartość ponad 8,2-9,3 mld USD; 25,3-28,6 mld zł). Szefowie Połączonych Sztabów postanowili powołać zespół, który ma doprecyzować możliwe koszty planowanego programu oraz sformułować wymagania i zaproponować terminarz prac. Według koreańskich dowódców, KF-X ma być dwusilnikowym samolotem stealth. Wcześniej rozważano możliwość budowania go w wersji jednosilnikowej.

Obecnie KAI produkuje jednosilnikowe samoloty treningowe i szkolne rodziny T-50, głównie na potrzeby własnych sił zbrojnych (w marcu 12 FA-50 kupiły Filipiny za 240 mln USD (736 mln zł), Filipiny kupują FA-50, 2013-01-30, wcześniej TA-50 nabyła Indonezja, Indonezja odbiera pierwsze T-50i, 2013-09-13). Republika Korei chce też kupić 40 amerykańskich jednosilnikowych myśliwców Lockheed Martin F-35 za 7,34 bln wonów (21,87 mld zł). Udział w programie budowy KF-X Lockheed Martina jest obecnie negocjowany. Programem zainteresowana jest Indonezja, której specjaliści uczestniczyli we wstępnej fazie analiz (Wspólny myśliwiec Korei Płd. i Indonezji, 2010-07-16). Miałaby ona objąć w nim 20%, a rząd Republiki Korei – 60%.

Plany przewidują, że po 2025 (dwa lata później niż planowano pierwotnie) koreańskie wojska lotnicze kupią co najmniej 120 myśliwców powstałych w ramach programu KF-X. Miałyby one zastąpić sukcesywnie wycofywane amerykańskie myśliwce F-4 i F-5. Co najmniej 90% zastosowanych w KF-X technologii ma być pochodzenia rodzimego. Ambicje Koreańczyków dotyczą przede wszystkim awioniki, choć w jej przypadku w grę wchodzi raczej zaadaptowanie rozwiązań zagranicznych. Defense Acquisition Program Administration (DAPA) rozważa zastosowanie jako napędu nowych samolotów amerykańskich silników GE F414 lub europejskich Eurojet EJ200.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.