Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indyjskie zbrojenia

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 21 lipca 2014

Władze Indii przyjęły w sobotę nowe plany zbrojeniowe o wartości 210 mld INR (10,6 mld zł).

Wśród faworytów zapowiadanych przetargów uchodzą producenci z Europy, w tym Navantia (okręty zaopatrzeniowe) i francuski DCNS, oferujący Indiom zakup konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpene oraz pomoc w pracach nad projektem jednostek o napędzie atomowym / Zdjęcie: DCNS

W planach władz Indii jest m.in. zakup 5 okrętów zaopatrzeniowych o wartości 90 mld INR (4,5 mld zł). Jednostki zostaną rozdzielone pomiędzy dwa główne dowództwa marynarki wojennej – wschodnie z siedzibą w Vizag (potoczne określenie Visakhapatnam) oraz zachodnie z siedzibą w Bombaju.

Do startu w przetargu na nowe zaopatrzeniowce zaproszenie dostaną rodzime i zagraniczne przedsiębiorstwa stoczniowe. Za faworyta konkursu uchodzi hiszpańska Navantia, od miesięcy oferująca Indiom zakup okrętów opartych na własnym projekcie SPS Cantabria (A15).

New Delhi zakłada też przekazanie marynarce wojennej Indii 16 lekkich śmigłowców HAL Dhruv. Taka sama liczba wiropłatów trafi do jednostek straży wybrzeża. Całe przedsięwzięcie ma kosztować indyjskiego podatnika 70 mld INR (3,5 mld zł). Drugi ze wspomnianych rodzajów indyjskich sił zbrojnych odbierze również 10 okrętów patrolowych, przeznaczonych do operowania na wodach przybrzeżnych i oceanicznych (po 5). Koszt ich zakupu szacowany jest na 23,6 mld INR (1,2 mld zł) (Patrolowce dla Indii, 2013-11-05).

Indie zamierzają też uruchomić długo wyczekiwany przetarg na dostawę 56 samolotów transportowych, zastępujących wysłużone transportowo-pasażerskie Hawker Siddeley (Avro) HS 748-100. Na ich zakup zarezerwowano 150 mld INR (7,6 mld zł) (Nowe transportowce dla Indii, 2012-07-24).

Co ciekawe, z udziału w konkursie wykluczono państwowe Hindustan Aeronautics Limited, co zwiększa szansę na wygraną któregoś z zachodnich producentów. Powodem odsunięcia HAL jest malejące zaufanie władz do potencjału produkcyjnego tego przedsiębiorstwa, co wynika m.in. z opóźnień w rozwoju konstrukcji rodzimego samolotu myśliwskiego HAL Tejas (Tejas jest najtańszy, 2014-01-13).

New Delhi zaproponowało też połączenie dwóch zapowiadanych programów zbrojeniowych – budowy 6 konwencjonalnych (Program-75I) i tyluż atomowych okrętów podwodnych – w jedno przedsięwzięcie. Przyspieszy to wybór producenta jednostek oraz zmniejszy koszty realizacji obu projektów w ciągu najbliższych 10-15 lat, już teraz szacowane na 1 bln INR (50,8 mld zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.