Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Australijskie zbrojenia pod znakiem zapytania

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 05 czerwca 2014

Ministerstwo obrony Australii informuje, że opóźnienia i wzrost kosztów całkowitych budowy nowych niszczycieli przeciwlotniczych mogą zagrozić innym programom zbrojeniowym marynarki wojennej.

Projekt AWD w dużej mierze oparto na hiszpańskich fregatach typu Álvaro de Bazán (Méndez Núñez (F104)) wraz z modyfikacjami wprowadzonymi przy budowie Cristóbal Colón (F105), dotyczącymi m.in. układu pędnego). W odróżnieniu od europejskich pierwowzorów, Hobarty będą wyposażone w zaustralizowany system kierowania ogniem oraz efektywniejsze środki zwalczania okrętów podwodnych  / Zdjęcie: AWD Alliance

Założeniem wartego 8,6 mld AUD (23.9 mld zł) programu Air Warfare Destroyer (AWD) jest budowa trzech niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart. Za ich powstanie odpowiada konsorcjum AWD Alliance, grupujące w sobie Australian Submarine Corporation (ASC), rządową Defence Materiel Organisation (DMO) oraz Raytheon Australia, występujący w całym przedsięwzięciu jako integrator uzbrojenia i systemów kierowania ogniem (Mk 41 na pierwszym Hobarcie, 2014-04-29).

Za budowę niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart (Program AWD), odpowiada konsorcjum AWD Alliance. W jego skład wchodzą Australian Submarine Corporation (ASC), rządowa Defence Materiel Organisation (DMO) oraz Raytheon Australia. W całe przedsięwzięcie włącza się również szereg podwykonawców i poddostawców / Rysunek: AWD Alliance

Mimo wagi, jaką do budowy nowych okrętów przykładają władze w Canberze, program ma już spore opóźnienie. Co więcej, nieustannie rosną też związane z nim koszty. Władze centralne obawiają się, że budżet AWD przekroczono o zdecydowanie więcej, niż niedawno ogłoszone 302 mln AUD (911,2 mln zł) (Rosną koszty budowy Hobartów, 2014-03-07).

Niszczyciele przeciwlotnicze typu Hobart zastąpią w linii ostatnie jednostki typu Adelaide, pozostające w służbie od 1980 / Zdjęcie: MO Australii

Wina za opóźnienia i wzrost kosztów całkowitych AWD zrzucana jest na poszczególnych członków konsorcjum. Główne zarzuty dotyczą niegospodarności, niskiej efektywności pracy, a także złej organizacji całego przedsięwzięcia. Dla przykładu, w opublikowanym przez rząd raporcie, wskazuje się, że w minionym roku, koszt prac wykonywanych na terenie zakładów stoczniowych ASC przekroczono o ponad połowę.

Opóźnienia w realizacji programu budowy Hobartów mogą negatywnie odbić się na innych programach zbrojeniowych RAN, w tym m.in. wprowadzeniu do służby nowych konwencjonalnych OP, zastępujących w linii Collinsy. Na zdjęciu japoński OP typu Sōryū, oferowany Canberze przez Tokio / Zdjęcie: MO Japonii

Problemy w budowie niszczycieli kładą się cieniem na innych programach zbrojeniowych Royal Australian Navy (Królewskiej Marynarki Wojennej Australii, RAN). Chodzi przede wszystkim o Project Sea 5000, którego realizacja pozwoli zastąpić w linii starzejące się fregaty typu Anzac nowymi okrętami (Nowe systemy łączności Anzaców, 2013-12-02), a także odkładaną od dłuższego czasu budowę serii konwencjonalnych okrętów podwodnych, następców Collinsów (Saab chce zbudować australijskie OP, 2014-04-15).

W ostatnim czasie głośno było też o planach zakupu przez RAN okrętu szkoleniowego, służącego do ćwiczeń załóg nowych śmigłowców morskich MH-60R (Kolejne MH-60R dla Australii , 2014-02-26). Wykonawcą zlecenia ma być holenderskie Damen.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.