Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ogromne koszty wydobycia INS Sindhurakshak

Marynarka wojenna, 02 września 2013

Według anonimowych przedstawicieli marynarki wojennej Indii, koszt wydobycia z dna zatopionego w połowie sierpnia OP typu Sindhughosh (proj. 877EKM.), INS Sindhurakshak (S 63), może wynieść nawet 76 mln USD.

Na pokładzie zatopionego w 95% INS Sindhurakshak cały czas pracują ekipy techniczne marynarki wojennej Indii. Ich zadaniem jest dokładne oszacowanie powstałych wskutek sierpniowego wypadku uszkodzeń okrętu, a także próba zabezpieczenia przed eksplozją pozostających na jego pokładzie torped / Zdjęcie: The Hindu

Przypomnijmy, że INS Sindhurakshak zatonął na terenie portu morskiego w Bombaju w połowie sierpnia (Pożar na pokładzie INS Sindhurakshak, 2013-08-14). Przyczyny zdarzenia nie zostały podane do publicznej wiadomości i prawdopodobnie w dalszym ciągu są badane. Wiadomo, że na pokładzie OP wybuchł pożar, który miał doprowadzić do eksplozji części przenoszonych przez niego torped. W wyniku zdarzenia śmierć poniosło nawet 18 członków załogi (Pierwsze ofiary pożaru INS Sindhurakshak, 2013-08-16).

Ze względu na zatopienie blisko 95% okrętu, marynarce wojennej Indii do tej pory nie udało się ocenić dokładnych rozmiarów powstałych w wyniku omawianego zdarzenia uszkodzeń. Jednak już teraz resort obrony przewiduje konieczność wycofania go z linii. Byłoby to tym bardziej pechowe, iż zaledwie kilka miesięcy wcześniej INS Sindhurakshak powrócił do służby (INS Sindhurakshak w Indiach, 2013-04-30) po przejściu remontu i częściowej modernizacji. Prace realizowane były na terenie rosyjskiej stoczni Zwiezdoczka na północy kraju (Testy INS Sindhurakshak, 2012-10-31).

W chwili obecnej trwa dyskusja na temat możliwych sposobów wydostania INS Sindhurakshak z jego obecnego położenia. Pierwotne plany, zakładające m.in. użycie 4 000-tonowego pływającego dźwigu, musiały zostać odrzucone. Rozwiązanie takie wiązałoby się w koniecznością pogłębienia dna portu w Bombaju oraz ryzykiem eksplozji pozostających na pokładzie OP torped.

Co gorsza, ze względu na brak odpowiednich jednostek inżynieryjnych w strukturach marynarki wojennej Indii, zostanie ona najprawdopodobniej zmuszona do wynajęcia zagranicznych, prywatnych przedsiębiorstw do przeprowadzania omawianej operacji. Takie rozwiązanie będzie się jednak wiązać z dużymi kosztami.

 Już teraz szacuje się, że wydostanie INS Sindhurakshak z dna portu w Bombaju będzie kosztować co najmniej 76 mln USD. Dla porównania, wartość okrętu w chwili jego zakupu miała wynosić 113 mln USD, zaś koszt przeprowadzonego w Rosji remontu to z kolei wydatek 80-156 mln USD (według różnych źródeł).

Ponadto, część ekspertów zwraca uwagę na fakt, że zaangażowanie zagranicznych przedsiębiorstw do prac związanych z wydobyciem INS Sindhurakshak z dna portu w Bombaju, mogłoby się wiązać z poznaniem przez nie schematów wnętrza indyjskiego OP. Informacje te mogłyby zostać później pozyskane przez państwa rywalizujące z Indiami na wodach Oceanu Indyjskiego, w tym przede wszystkim ChRL i Pakistan. Warto przypomnieć, że w służbie pozostaje jeszcze 7 jednostek typu Sindhughosh.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.