Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwecja zleca budowę A26

Marynarka wojenna, 30 czerwca 2015

Władze Szwecji porozumiały się z Saabem w sprawie kupna 2 konwencjonalnych okrętów podwodnych proj. A26. Sztokholm zlecił jednocześnie grupie stoczniowej remont i modernizację obecnie eksploatowanych jednostek.

Wartość zawartych dziś przez Saaba porozumień wynosi 8,6 mld SEK (3,9 mld zł). Szwedzki producent rozpoczął już przygotowania do budowy nowych i modernizacji obecnie eksploatowanych OP. Działania te prowadzone są na mocy umów z lat 2014-2015 o wartości 1,1 mld SEK (500 mln zł) / Rysunek: Saab

Szwedzka grupa stoczniowa porozumiała się dziś z rządową agencją ds. zamówień wojskowych (FMV) w sprawie budowy i dostawy 2 nowych okrętów podwodnych proj. A26. Wartość umowy wynosi 7,6 mld SEK (3,4 mld zł). Okręty zostaną dostarczone w latach 2022-2024. Prace nad pierwszą z jednostek powinny rozpocząć się już w br.

Ponadto, obie strony porozumiały się dziś także w sprawie przeprowadzenia remontu i modernizacji, połączonej z wydłużeniem trwałości użytkowej, 2 spośród 3 konwencjonalnych OP typu Gotland, HMS Gotland i HMS Halland eksploatowanych przez Svenska Marinen (marynarkę wojenną Szwecji) od lat 1990. Ogólna wartość programu modernizacyjnego, wliczając w to zlecenia na przygotowanie bazy materiałowej i infrastruktury stoczniowej, otrzymane przez producenta w latach 2014-2015 (Remont HMS Halland, 2014-09-30), wyniesie 2,1 mld SEK (955 mln zł). Jednostki trafią z powrotem do FMV, odpowiednio, pod koniec 2018 i 2019.

Zwarte dziś porozumienie stanowi zwieńczenie wielomiesięcznych negocjacji cenowych prowadzonych przez Saaba i reprezentującą rząd w Sztokholmie agencję FMV. Szwedzkie władze wydały w marcu zgodę na kupno pierwszych 2 jednostek proj. A26 (Szwecja kupi A26, 2015-03-19). Strony długo nie mogły się jednak porozumieć w sprawie warunków finansowych umowy. Lokalne media poinformowały nawet w zeszłym tygodniu, że cena jednostkowa okrętów może wzrosnąć, co jednocześnie groziłoby przedłużeniem negocjacji (Problem ze szwedzkimi OP, 2015-06-22). Na szczęście, Szwedom udało się tego uniknąć.

Podzespoły nowych szwedzkich OP zostaną wyprodukowane w zakładach Saaba w Malmö, Järfälla i Linköping. Budowa okrętów prowadzona będzie w Karlskronie na południu kraju. Svenska Marinen chce kupić ogółem 4-5 jednostek tego typu. Producent liczy, że dzięki współpracy z rodzimą marynarką wojenną wzrosną też szanse na znalezienie klientów eksportowych. Jak wiadomo, szwedzkie okręty podwodne oferowane są również Marynarce Wojennej RP (program Orka, Saab proponuje współpracę przy produkcji A26, 2015-06-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.