Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Problem ze szwedzkimi OP

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 22 czerwca 2015

Pierwsze dwa szwedzkie konwencjonalne okręty podwodne proj. A26 mogą kosztować Sztokholm więcej, niż dotąd przewidywano. Negocjacje cenowe między rządem a producentem najprawdopodobniej przedłużą się.

Szwedzkie media ostrzegają o możliwym wzroście kosztów budowy pierwszych dwóch OP proj. A26. Jednym z rozwiązań, które pozwoliłoby władzom centralnym na zrównoważenie budżetu zakupowego jest rezygnacja z części rozwiązań technologicznych oferowanych przez producenta, w tym np. specjalnego włazu umieszczonego w przedniej części kadłuba, służącego do desantowania żołnierzy wojsk specjalnych lub bezzałogowych pojazdów głębinowych / Rysunek: Saab

Gdy władze Szwecji ogłaszały w marcu decyzję o zakupie pierwszych 2 konwencjonalnych OP proj. A26, wydawało się, że negocjacje cenowe zajmą mało czasu i wkrótce rozpocznie się budowa pierwszej z jednostek (Szwecja kupi A26). Po upływie 3 miesięcy rozmowy między Saab Kockums a rządową agencją ds. zakupów uzbrojenia (FMV) nie zakończyły się.

Niespodziewanie, przeszkodą na ostatniej prostej negocjacji okazała się ostateczna wartość kontraktu. Sztokholm zgodził się bowiem wiosną na kupno dwóch A26 za 8,2 mld SEK (3,7 mld). Budowa okrętów miała rozpocząć się w drugiej połowie 2015, a pierwsza z jednostek powinna wejść do służby do 2022.

Szwedzkie media poinformowały przed kilkoma dniami, że ostateczna wartość obu okrętów, wliczając w to również koszt prac przygotowawczych i budowy, może wzrosnąć (Szwecja zwiększy budżet obronny, 2015-04-21). FMV zapewnia, że negocjacje w sprawie kupna A26 mogą zakończyć się już w ciągu tygodnia. Biuro prasowe Saaba jest jednak mniej optymistyczne i przewiduje, że ostateczna umowa o zakupie okrętów zostanie podpisana w drugiej połowie br.

Szwedzkie władze, które podtrzymują decyzję o zakupie A26, staną teraz przed dylematem. Jednym z sugerowanych przez media rozwiązań jest zmiana konfiguracji technicznej jednostek, w tym np. rezygnacja z niektórych rozwiązań technologicznych. Taki wybór mógłby negatywnie odbić się na potencjale operacyjnym okrętów. Alternatywą jest spowolnienie realizacji innych programów zbrojeniowych (Szwecja poszukuje następców Herculesów, 2015-05-06, Sonary dla szwedzkich OP, 2014-12-08, Bezzałogowce dla Szwecji, 2014-09-30).

Wzrost kosztów budowy OP proj. A26 może też odbić się na planach zakupowych Svenska Marinen (marynarki wojennej Szwecji) dotyczących floty jednostek podwodnych. Sztokholm wyrażał bowiem dotąd zainteresowanie kupnem 4-5 OP omawianego typu, które uzupełniłyby, a w przyszłości zastąpiły w linii obecnie eksploatowane okręty typów Gotland i Södermanland (Kongsberg doposaży Gotlandy, 2015-01-28, Przegląd HMS Sodermanland, 2014-12-15). Jeżeli koszt jednostkowy okrętów będzie większy niż przewidywano, Szwedzi mogą zdecydować się na zakup mniejszej liczby OP.

Ratunkiem dla szwedzkiego budżetu obronnego będzie znalezienie kolejnych nabywców A26. Jak wiadomo, Saab Kockums stara się zainteresować kupnem okrętów omawianego typu m.in. Marynarkę Wojenną RP (Saab proponuje współpracę przy produkcji A26, 2015-06-03). W orbicie zainteresowań Szwedów jest też Holandia i Norwegia (Saab i Damen łączą siły, 2015-01-20, Okręty podwodne dla Norwegii, 2014-12-03). Szwedzki producent prowadzi również aktywną kampanię marketingową w Azji Południowo-Wschodniej, czego dowodem był udział w serii targów zbrojeniowych organizowanych w ostatnich miesiącach w regionie, w tym m.in. w Malezji i Singapurze (IMDEX Asia 2015: Saab szuka klientów w Azji, 2015-05-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.