Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

P-75I nie dla MDL

Marynarka wojenna, 23 marca 2015

Marynarka wojenna Indii sprzeciwia się planom budowy sześciu nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych przez rodzimą Mazagon Dock Ltd.

Dowództwo marynarki wojennej Indii odradza rządowi zlecenie budowy serii nowych konwencjonalnych OP rodzimej Mazagon Dock Ltd. (MDL) / Zdjęcie: Michał Jarocki

Dowództwo Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii) odradziło władzom centralnym zlecenie budowy serii sześciu diesel-elektrycznych OP rodzimej MDL. BNS negatywnie ocenia potencjał produkcyjny stoczni z Bombaju. W powszechnej ocenie producent nie może zagwarantować terminowej i zgodnej z kosztorysem realizacji niezwykle ambitnego programu zakupowego, Project-75I (P-75I). Co ciekawe, przed rokiem lokalne media sugerowały, że decyzja o włączeniu MDL w P-75I została już podjęta (MDL zbuduje okręty podwodne P-75I, 2014-01-02). 

Wpływ na krytyczną ocenę MDL mają przede wszystkim problemy z realizacją opóźnionego o kilka lat programu P-75. Zakłada on budowę sześciu konwencjonalnych OP typu Scorpène. Dostawy okrętów miały rozpocząć się w 2012. Jednak dopiero pod koniec 2014 producent zainagurował próby w suchym doku pierwszej z jednostek (Testy pierwszego indyjskiego Scorpene, 2015-01-02). W powszechnej ocenie powodem takiego stanu rzeczy są m.in. problemy z transferem technologii od europejskich DCNS i Navantii oraz niska efektywność produkcyjna stoczni.  

Według lokalnej prasy dowództwo BNS miało też odradzić ministerstwu obrony pomysł włączenia w P-75I prywatnej Hindustan Shipyard Limited (HSL) z Visakhapatnam na wschodzie kraju. O potencjale produkcyjnym stoczni świadczyć ma przede wszystkim realizowany od 9 lat program modernizacji konwencjonalnego OP typu Sindhughosh, INS Sindhukirti (S61).  

Ministerstwo obrony Indii od kilku miesięcy przymierza się do wyboru dostawcy projektu serii nowych OP. Jak wiadomo, swoje oferty przedłożą Indiom m.in. rosyjski Rosoboronexport (Amur 1650), francuskie DCNS (Scorpène, na zdjęciu) oraz niemieckie HDW (typ 214). O planach walki o indyjskie zlecenie informowali podczas zeszłorocznych targów Euronaval przedstawiciele hiszpańskiej Navantii (S-80, Navantia z Larsen & Turbo, 2014-12-27). Władze Indii liczą też na współpracę z japońskimi Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation, które mogłyby zaoferować im sprzedaż jednostek typu Sōryū (Indie czekają na ofertę z Japonii, 2015-02-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.