Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosyjskie linie przesuwają dostawy

Lotnictwo cywilne, 31 sierpnia 2015

Mimo optymistycznych prognoz producentów, przewoźnicy z FR i WNP negocjują przesunięcie dostaw dużych samolotów pasażerskich na późniejsze terminy.

Transaero są jedną z linii z FR, które negocjują z producentami przesunięcie dostaw nowych samolotów / Rysunek: Airbus

Opublikowana przez Airbusa prognoza zakłada, że flota samolotów pasażerskich Federacji Rosyjskiej i Wspólnoty Niepodległych Państw (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Kazachstanu, Kirgistanu, Mołdawii, Tadżykistanu, Turkmenistanu Ukrainy i Uzbekistanu) wzrośnie ponad dwukrotnie w ciągu następnych 20 lat. W 2034 kraje te eksploatować będą ponad 2000 samolotów. Obecnie linie lotnicze z w/w krajów mają na stanie 922 samoloty pasażerskie.

Analitycy Airbusa przewidują, że w ciągu następnych dwóch dekad przewoźnicy z FR i WNP zakupią 1280 nowych samolotów pasażerskich: 1100 wąskokadłubowych, 160 szerokokadłubowych i 24 bardzo duże. Ich łączna wartość szacowana jest na 150 mld USD (ponad 562 mld zł). Posłużą do odnowienia floty i do obsługi nasilającego się ruchu pasażerskiego. Zdaniem Airbusa gospodarka regionu przyspieszy i będzie rosnąć o 2,4 % rocznie przez następne dwie dekady, a niektóre kraje, np. Uzbekistan i Kazachstan, będą rozwijać się szybciej, w tempie 4-5 % rocznie.

Obecnie towarzystwa z FR borykają się z problemami finansowymi, spowodowanymi sankcjami nałożonymi przez kraje zachodnie i spadkiem ceny ropy naftowej. W związku z tym prowadzą z producentami negocjacje w sprawie opóźnienia dostaw samolotów, zamówionych wcześniej.

Transaero, które w 2011 zakupiły 4 A380 (Rosyjskie Airbusy 380, 2011-10-31), rozmawiają Airbusem na temat możliwości nie tylko opóźnienia ich dostaw, ale także zmiany sposobu finansowania transakcji, z powodu złej sytuacji całego rosyjskiego sektora bankowego. Airbus potwierdza też, że dostawy niektórych A321, A320neo, A330 i A330neo zamówionych wcześniej mogą ulec przesunięciu (Pierwszy A321 dla Transaero, 2015-07-30). Oprócz tego w 2012 linie złożyły zamówienie na 4 Boeingi 747-8I i Dreamlinery 787-8, jednak ostatecznie zrezygnowały z tych ostatnich. Obecnie mówi się, że dwa 747-8I trafią do Transaero w tym lub w przyszłym roku, jednak zarząd odmawia podania dokładnej daty.

Narodowy przewoźnik FR Aerofłot rozważa zmianę zamówienia, obejmującego 14 A350-900 i 8 A350-800, z powodu rezygnacji producenta z opracowania ostatniego z wymienionych modeli (Aerofłot potwierdza kupno A350, 2013-10-08). Oryginalnie dostawy A350 miały rozpocząć się w 2018, jednak teraz mówi się, że najwcześniej pierwsze A350-900 zostaną przekazane Aerofłotowi w 2023. Z kolei pierwsze z 22 Boeingów 787 mogą trafić do jego floty nie wcześniej niż w 2018. Co ciekawe, w czerwcu przedstawiciele rosyjskich linii informowali o anulowaniu tego zamówienia (Cięcia Aerofłotu , 2015-06-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.