Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

225 mln USD dla Turkish Airlines za uziemienie 737 MAX

Lotnictwo cywilne, Wypadki, Strategia i polityka, 01 stycznia 2020

Turkish Airlines poinformowały, że uzgodniły z Boeingiem wysokość rekompensat za straty wynikające z uziemienia od marca 2019 samolotów modelu 737 MAX po ich dwóch katastrofach, w których zginęło 346 osób (Raport druzgoczący dla Boeinga, 2019-10-25). Przewoźnik nie ujawnił, ile one wyniosą. Tureckie media (Hurriyet) podają zaś, że chodzi o 225 mln USD. 150 mln USD Boeing ma przekazać w gotówce, a 75 mln USD w postaci części zamiennych, szkoleń itp. Prawdopodobnie chodzi o rekompensaty jedynie za straty poniesione przez Turkish Airlines do końca 2019.

Uziemione Boeingi 737 MAX Turkish Airlines jeszcze długo poczekają na powrót do lotów / Zdjęcie: via Daily Sabah

Tureckie linie zamówiły 75 Boeingów 737 MAX. Przed decyzją o uziemieniu samolotów tego modelu odebrały 12 z nich. W grudniu 2019 ogłosiły, że przygotowują pozew przeciwko amerykańskiemu koncernowi w związku z ponoszonymi stratami. Osiągnięte porozumienie jest najwyraźniej efektem tej zapowiedzi.

Odszkodowań za niemożność korzystania z zakupionych samolotów 737 MAX domaga się od Boeinga wiele linii. W grudniu 2019 Southwest Airlines, największy na świecie operator tego modelu, ujawniły, że osiągnęły porozumienie w sprawie częściowej rekompensaty za utratę dochodu operacyjnego, szacowanego na 830 mln USD. Rozmowy z Boeingiem prowadzą linie czarterowe TUI, które przed uziemieniem odebrały 15 samolotów 737 MAX i miały odebrać jeszcze 8. Oszacowały one, że uziemienie kosztowało je 293 mln Euro w 2019, zaś w 2020 straty mogą sięgnąć 400 mln Euro, zależnie od daty ewentualnego powrotu do lotów amerykańskich samolotów.

Użytkownikiem Boeingów 737 MAX były także PLL LOT. W ich przypadku oficjalnie niewiele wiadomo o domaganiu się rekompensat od amerykańskiego koncernu za ponoszone straty (PLL LOT leasingują A320, 2019-12-20). Tymczasem według OAG, już sierpniu 2019 mogły one sięgnąć 200 mln USD.

Boeingowi (Nieudany start Boeinga Starliner, 2019-12-20, Boeingi KC-46 znowu ze śmieciami, 2019-04-02) i amerykańskiemu nadzorowi lotniczemu (FAA, FAA nie ufa Boeingowi , 2019-11-29) nie udało się dotąd doprowadzić do powrotu do lotów samolotów modelu 737 MAX. Uziemienie potrwa co najmniej do kwietnia 2020, a prawdopodobnie dłużej (Loty 737 MAX najwcześniej w kwietniu 2020, 2019-12-14). Wpływ na decyzję o pozwoleniu na kontynuowanie lotów będą miały bowiem nadzory innych państw, w tym ChRL i UE. W 2019 Boeing próbował utrzymać produkcję modelu 737 MAX, zmniejszając ją jedynie o 20% (Anulowanie zamówień na 441 samolotów, 2019-12-08). W grudniu 2019 koncern podjął jednak decyzję o wstrzymaniu montażu w styczniu 2020.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.