Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Modernizacji F-22 cd.

Lotnictwo wojskowe, 22 lutego 2013

Lockheed Martin otrzymał zlecenie USAF na kolejną modernizację myśliwców F-22A. Szczegóły kontraktu nie są znane. Wiadomo tylko, że prace będą realizowane do 20 lutego 2023, a ich wartość nie może przekroczyć 6,9 mld USD.

F-22 Raptor uważany jest przez Amerykanów za najnowocześniejszy i najlepszy na świecie myśliwiec przewagi powietrznej. Do tej pory jednak, mimo wielu konfliktów z udziałem lotnictwa USAF, nie był wykorzystany w walce. Opracowanie, budowa i modernizacja 187 F-22A pochłonęła ponad 67 mld USD. Raptory stały się z tego powodu najdroższymi seryjnie produkowanymi myśliwcami w historii lotnictwa / Zdjęcie: USAF

Lockheed Martin poinformował, że obecny kontrakt na modernizację samolotu F-22A jest kolejnym etapem programu Raptor Enhancement, Development and Integration (REDI). Oszacowany w 2011 na 16 mld USD program obejmuje trzy etapy modernizacyjne, doprowadzające systemy awioniczne i przesyłu danych do standardów: Block 3.1, 3.2A, B i C z tym, że ostatnio Block 3.2C został przemianowany na Block 3.3, a jego koszt ma być ponownie negocjowany. Program obejmuje wszystkie F-22A o numerach od 03-4045 do 10-4195. Z wymienionej kwoty 2 mld USD zostanie przeznaczone na prace remontowe i likwidację wykrytych problemów technicznych m. in z instalacją tlenową (Wstrzymane loty F-22, 2011-10-25, Piloci odmawiają latania F-22, 2012-05-06).

W listopadzie 2011 Lockheed Martin otrzymał zlecenie na doposażenie samolotów F-22A do wariantu 3.1 za kwotę 7,4 mld USD (Modernizacja F-22, 2011-11-21). Wtedy również nie ujawniono szczegółów programu. Pierwsze zmodernizowane samoloty zostały dostarczone na początku 2012. Z ograniczonych danych wynika, że standard 3.1 daje przeznaczonemu do wywalczania dominacji w powietrzu F-22 podstawowe możliwości atakowania celów lądowych (Lockheed Martin ujawnia dane F-22, 2009-02-22). Dzięki zainstalowaniu radaru z aperturą syntetyczną, samolot uzyskał możliwość m.in. użycia bomb małej średnicy GBU-39 (Raptor zrzucił pierwszą GBU-39 SDB, 2012-08-20).

Obecna modernizacja do fazy 3.2A i B może zawierać elementy, które pozwolą wpiąć te samoloty w system wymiany danych USAF. F-22A są bowiem wyposażone wyłącznie w systemy pozwalające na automatyczne przekazywanie informacji tylko z innymi samolotami tego samego typu. Zastosowano co prawda standard Link-16, ale tylko w trybie odbioru. F-22 mogą więc uzyskiwać informacje ze stacji naziemnych oraz samolotów i śmigłowców innych typów, ale same nie wysyłają żadnych sygnałów, by zmniejszyć ryzyko wykrycia. Specjalny system łączności umożliwia jedynie skryte komunikowanie się z innymi F-22.

Według nieoficjalnych informacji, Raptor otrzyma też systemy opracowane dla myśliwca F-35, które pozwolą atakować niezależnie 8 celów, a także automatyczny system unikania kolizji i przede wszystkim możliwość korzystania z pocisków AIM-9X Sidewinder i AIM-120D AMRAAM.

USAF pierwotnie planowały zakup 750 F-22 Raptor, ale w wyniku rozpadu Związku Sowieckiego oraz opóźnień programu i znacznego przekroczenia budżetu, skorygowały te plany do 187 egz. Ostatni samolot opuścił linię montażową w grudniu 2011 (Ostatni Raptor, 2011-08-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.