Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dwie dekady Globemastera III

Lotnictwo wojskowe, 25 lutego 2013

Od chwili wprowadzenia do służby w 1993, ciężkie samoloty transportowe C-17A Globemaster III osiągnęły nalot na poziomie 2,5 mln h. Tym samym ich jednostki napędowe, silniki F117-PW-100, spędziły w powietrzu ponad 10 mln h.

Do dnia dzisiejszego Boeing dostarczył odbiorcom 250 C-17A. Większość z nich, bo aż 218, trafiła do wojsk lotniczych USA oraz lotnictwa Gwardii Narodowej i rezerwy. Samoloty te napędzane są 4 silnikami Pratt & Whitney F117-PW-100. Dzięki ciągowi rzędu 180 kN każdy zapewniają one prędkość przelotową 830 km/h i zasięg 4480 km. Maksymalny udźwig to 77,5 t / Zdjęcie: Pratt & Whitney

Oblot C-17 miał miejsce w 1991. Dwa lata później rozpoczęły się dostawy seryjnych maszyn, a w 1995 gotowość operacyjną uzyskała pierwsza eskadra lotnicza wyposażona w Globemastery (17. eskadra lotnictwa transportowego USAF). Do dnia dzisiejszego producent maszyn – koncern Boeing – przekazał odbiorcom ok. 250 samolotu. 218 z nich trafiło do USAF oraz lotnictwa Gwardii Narodowej i sił rezerwowych. Pozostałe wprowadziły do służby takie państwa jak: Wielka Brytania (Siódmy C-17 RAF, 2010-01-06), Australia (Ostatni C-17A dostarczony, 2012-11-23), Kanada (Ostatni Globemaster dla Kanady, 2008-04-04), Katar (Ostatni Globemaster dla Kataru, 2012-12-11) oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie (Emiraty kupiły 6 C-17, 2010-01-07). Dodatkowo, Globemastery są też eksploatowane przez natowskie Skrzydło Ciężkiego Lotnictwa Transportowego (HAW - NATO Heavy Airlift Wing, Pierwszy lot C-17 dla Polski, 2009-11-24), z usług którego korzystają też Siły Powietrzne RP. Dostaw pierwszych egzemplarzy oczekują również Indie (Pierwszy indyjski C-17 przekazany, 2013-01-24).

Osiągnięcie przez C-17 nalotu na poziomie 2,5 mln h jest wynikiem stale rosnącego zapotrzebowania na usługi strategicznego transportu lotniczego, co jest związane z wojnami w Iraku i Afganistanie. Świadczy o tym chociażby fakt, że pierwszy 1 mln h nalotu Globemasterów odnotowano dopiero w 2006, a więc 13 lat po wprowadzeniu do służby pierwszego samolotu. Podwojenie tego wyniku zajęło jednak już tylko 4 lata (2010).

Charakterystyczne, że w okresie służby odnotowano tylko jedną katastrofę – w lipcu 2010, w rejonie bazy lotniczej Elmendorf. Kilka wypadków zakończyło się różnymi uszkodzeniami, jednak bez ofiar śmiertelnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.