Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Miesiąc śledztwa w sprawie zatopienia INS Sindhurakshak

Marynarka wojenna, 20 września 2013

Miesiąc po pożarze i zatonięciu indyjskiego OP INS Sindhurakshak (S 63) w dalszym ciągu nie wiadomo, co było przyczyną wypadku.

Pomocne w dojściu przyczyn sierpniowego pożaru, jaki wybuchł na pokładzie INS Sindhurakshak, może okazać się wydobycie okrętu z dna portu morskiego w Bombaju. Takie rozwiązanie jest jednak technicznie skomplikowane i drogie, a na dodatek grozi zdradzeniem szczegółów technicznych konstrukcji OP podmiotom trzecim / Zdjęcie: The Indian Express

INS Sindhurakshak, typ Sindhughosh (proj. 877EKM), znajdował się na terenie portu w Bombaju, kiedy na jego pokładzie wybuchł pożar, który w konsekwencji doprowadził do zatonięcia okrętu (Pożar na pokładzie INS Sindhurakshak, 2013-08-14). W wyniku zdarzenia śmierć poniosło 18 członków załogi (Pierwsze ofiary pożaru INS Sindhurakshak, 2013-08-16).

Zaraz po zatonięciu INS Sindhurakshak New Delhi wszczęło śledztwo mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia. Zaangażowano weń specjalistów z marynarki wojennej, płetwonurków, a także służbę kontrwywiadu.

Przez pierwszy miesiąc pracy grupa dochodzeniowa nie była w stanie wyjaśnić przyczyn zatonięcia INS Sindhurakshak. Według ostatnich przekazów medialnych opierających się na wypowiedziach anonimowych przedstawicieli resortu obrony, New Delhi udało się jednak wykluczyć jeden z najbardziej kontrowersyjnych scenariuszy – sabotaż.

Podejrzewano bowiem, że pożar na pokładzie INS Sindhurakshak mógł nie być dziełem przypadku, czy też zwyczajnego pecha, a wynikiem celowego działania podmiotów trzecich. Główne podejrzenia padały na służby wywiadowcze Pakistanu oraz na współpracujące z Islamabadem, a działające na terenie Indii, bojówki islamistyczne.

Dotychczasowe śledztwo i uzyskany w jego toku materiał dowodowy mają jednak wykluczać ten scenariusz. W chwili obecnej New Delhi powróciło do wersji mówiącej, że przyczyną pożaru, który wybuchł najprawdopodobniej w przedziale torpedowym okrętu, mogła być usterka techniczna bądź też zaniedbanie któregoś z członków załogi.

Takie wytłumaczenie stawiałoby jednak w złym świetle samych Hindusów, wskazując na ich niekompetencję. Mogłoby też sugerować, że błędy popełniła załoga rosyjskiej stoczni Zwiezdoczka, na terenie której okręt był w ostatnim czasie remontowany (INS Sindhurakshak w Indiach, 2013-04-30, Testy INS Sindhurakshak, 2012-10-31).

W ocenie części komentatorów, kluczowe w wyjaśnieniu przyczyn sierpniowego wypadku może być podniesienie wraku INS Sindhurakshak z dna portu w Bombaju, a następnie jego zbadanie. Problem w tym, że proces ten może okazać się bardzo skomplikowany, a jego realizacja kosztowna i długotrwała (Ogromne koszty wydobycia INS Sindhurakshak, 2013-09-02).

Wszystko ze względu na brak odpowiedniego zaplecza technicznego znajdującego się w dyspozycji indyjskiej marynarki wojennej. Konieczność zaangażowania w cały proces podmiotów zagranicznych jest z kolei rozwiązaniem bardzo niewygodnym z punktu widzenia New Delhi. Głównie ze względu na wspomniany problem kosztów, a także ryzyko poznania przez podwykonawcę szczegółów technicznych konstrukcji typu Sindhughosh, które mogłyby zostać następnie przekazane ChRL i/lub Pakistanowi, a więc dwóm głównym rywalom Indii w basenie Oceanu Indyjskiego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra