Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej zaprosił trzech konkurentów do składania ostatecznych ofert na samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych. Otrzymały je: Alenia Aermacchi z Włoch i dwa przedsiębiorstwa z W. Brytanii – BAE Systems i Lockheed Martin UK.
Złożenie ostatecznych ofert jest kolejnym etapem w przetargu na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego AJT. W ramach przetargu Polska zamierza nabyć 8 samolotów, z opcją na 4 kolejne wraz ze zintegrowanym pakietem szkoleniowym i obsługowym (Rozpoczął się przetarg na AJT, 2013-02-25).
Wspomniane na wstępie przedsiębiorstwa oferują odpowiednio samoloty: M-346 Master (M-346 wznawia loty, 2013-08-26), Hawk AJT (Tablety w kabinach Hawków, 2013-10-10, Fińskie Hawki w RAF Valley , 2013-10-07, Wstępne oferty na AJT: BAE Systems, 2013-06-07) i T-50 Golden Eagle (Indonezja odbiera pierwsze T-50i, 2013-09-13, Wstępne oferty na AJT: Lockheed Martin UK, 2013-06-07). W czerwcu złożyły one stronie polskiej wstępne oferty. Z przetargu wycofało się Aero Vodochody z Czech, proponujące L-159, zarzucając IU MON chaotyczne postępowanie i niejednoznaczności w specyfikacjach przetargowych (Oświadczenie Aero Vodochody: Chaotyczny przetarg na AJT, 2013-06-14, Odpowiedź Inspektoratu UZbrojenia na oświadczenie Aero Vodochody, 2013-06-14).
W sierpniu i wrześniu przeprowadzono etap negocjacji technicznych z trzema wspomnianymi oferentami. Obecnie zaproszono ich do składania ostatecznych ofert.
Według Jacka Sońty, rzecznika prasowego ministra Obrony Narodowej, kontrakt na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego – AJT zostanie podpisać w 1. kwartale przyszłego roku. Samoloty wraz z wyposażeniem mają trafić do rąk polskich lotników w latach 2016-17.