Minister spraw zagranicznych Japonii potwierdził, że Tokio byłoby gotowe do ponownego złożenia Australii oferty na nowe okręty podwodne, gdyby negocjacje z Naval Group zakończyły się niepowodzeniem.
Na koniec krótkiej wizyty roboczej w Australii szef japońskiej dyplomacji, Tarō Kōno, udzielił wywiadu lokalnej ABC (Australian Broadcasting Corporation). Kōno poinformował australijską opinię publiczną, że rząd w Tokio nie porzucił nadziei na sprzedaż Canberze serii nowoczesnych okrętów podwodnych. Japończyk potwierdził również, że Kraj Kwitnącej Wiśni mógłby ponownie złożyć swoją ofertę sprzedażową, jeżeli toczące się od wielu miesięcy negocjacje z francuską Naval Group zakończą się niepowodzeniem.
Japoński minister spraw zagranicznych nawiązał tym samym do pojawiających się w ostatnich tygodniach doniesień medialnych o kryzysie w negocjacjach rządu w Canberze z francuskim dostawcą o zakupie konwencjonalnych OP proj. Shortfin Barracuda. Co prawda producent z Francji zaprzecza tym informacjom (Naval Group o negocjacjach na australijskie OP, 2018-10-04), jednak faktem jest, że przeciągające się rozmowy grożą tym, że nie uda się podpisać ostatecznego kontraktu na nowe okręty przed zaplanowanymi na 2019 wyborami parlamentarnymi w Australii, których wyniki mogą przetasować lokalną scenę polityczną i jeszcze bardziej oddalić perspektywę kupna tak bardzo potrzebnych Royal Australian Navy (RAN, królewskiej marynarce wojennej Australii) jednostek.
Wiosną 2016 rząd Australii ogłosił Naval Group (wówczas funkcjonującą pod nazwą DCNS) zwycięzcą przetargu na dostawę 12 nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane, awaryjne jednostki typu Collins (DCNS wygrywa w Australii, 2016-04-26). Nowe OP mają zostać zakupione w ramach programu SEA 1000 o wartości ok. 50 mld AUD (132 mld zł). Francuski producent pozostawił w pokonanym polu niemieckie thyssenkrupp Marine Systems, a także właśnie japońskie Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding, które oferowały zakup zmodyfikowanych zgodnie z australijskimi wymogami OP typu Sōryū (Wodowanie okrętu podwodnego Oryu, 2018-10-06).