Dziś w Australii podpisano umowę o zakupie 12 nowoczesnych diesel-elektrycznych okrętów podwodnych projektu Shortfin Barracuda.
Ministrowie obrony Australii i Francji, p. Marise Payne i Jean-Yves Le Drian, spotkali się dziś w Adelajdzie na południu kraju, aby podpisać porozumienie o budowie 12 nowoczesnych okrętów podwodnych proj. Shortfin Barracuda. Wartość umowy przekracza 50 mld AUD (154 mld zł). Kontrakt reguluje m.in. kwestie współpracy rządów w Canberze i Paryżu podczas realizacji przedsięwzięcia.
Nowe australijskie okręty podwodne zostaną zbudowane w stoczni ASC w Adelajdzie (Podział ASC, 2016-10-12). Francuska grupa stoczniowa DCNS dostarczy Australijczykom projekt jednostek, który będzie zbliżony do atomowych OP typu Barracuda, budowanych dla Marine Nationale (marynarki wojennej Francji, Czwarta Barracuda, 2014-04-25). Zakłada się, że budowa 12 nowoczesnych jednostek pozwoli utworzyć lub utrzymać blisko 3 tys. miejsc pracy w australijskim przemyśle stoczniowym. Canberze zależy również, aby w budowę okrętów zaangażować jak najwięcej lokalnych podwykonawców.
Wiosną rząd w Canberze ogłosił wybór oferty DCNS w przetargu na nowoczesne okręty podwodne (DCNS wygrywa w Australii, 2016-04-26). Nowe OP powstaną w ramach programu SEA 1000 (Przyspieszenie programu SEA 1000, 2016-09-30) i zastąpią 6 obecnie eksploatowanych jednostek typu Collins (DCNS komentuje wygraną w Australii, 2016-04-27). Francuska grupa stoczniowa zostawiła w pobitym polu niemieckie ThyssenKrupp Marine Systems, a także japońskie Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding.