Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Australia ratuje przemysł stoczniowy

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 05 sierpnia 2015

Australia przeznaczy ok. 40 mld AUD na budowę serii nowych okrętów nawodnych. Jednostki powstaną w kraju, co pozwoli na utworzenie co najmniej 2500 miejsc pracy w przemyśle stoczniowym.

Nowe fregaty rakietowe najprawdopodobniej powstaną na bazie projektu dostarczonego przez jednego z producentów z zagranicy. O australijskie zlecenie ubiegać mają się m.in. Navantia, BAE Systems, DCNS i ThyssenKrupp Marine Systems / Zdjęcie: MO Australii

Premier Australii, Tony Abbott, ogłosił wczoraj plan budowy serii nowych okrętów Royal Australian Navy (RAN, królewskiej marynarki wojennej Australii) o wartości ok. 40 mld AUD (113 mld zł). W najbliższych latach Canberra zamówi 8 nowych fregat rakietowych (program Sea 5000) i 20 wielozadaniowych pełnomorskich okrętów patrolowych (progr. Sea 1180).

Budowa nowych okrętów zostanie zlecona rodzimym producentom. Nowe fregaty powstaną w stoczni ASC w Adelaide, na południu kraju. Ich budowa powinna rozpocząć się już w 2020 – 3 lata wcześniej niż dotąd zakładano. Zastąpią w linii przyjmowane do służby w latach 1996-2006 jednostki typu Anzac (na zdjęciu HMAS Anzac, Próby morskie HMAS Anzac, 2014-11-11).

Z kolei seria nowych wielozadaniowych okrętów patrolowych najprawdopodobniej powstanie w stoczni BAE Systems Australia w Williamstown, w południowo-wschodnim stanie Wiktoria. Nowe jednostki zastąpią w linii m.in. patrolowce typu Armidale (Kolejny Armidale do naprawy, 2015-02-26), trałowce typu Huon i okręty hydrograficzne. Budowa pierwszego z nich powinna rozpocząć się w 2018.

Budowa serii nowych okrętów RAN w kraju pozwoli na zachowanie lub utworzenie co najmniej 2500 miejsc pracy w przemyśle stoczniowym. Powszechnie uważa się, że w realizację nowych programów zakupowych Canberry zaangażowane zostanie ok. 10 tys. osób, wliczając w to również poddostawców.

Od kilku lat australijscy stoczniowcy apelowali do władz centralnych o przyspieszenie realizacji nowych programów zakupowych marynarki wojennej. Pozwoliłoby to na zachowanie siły roboczej po zakończeniu budowy serii niszczycieli rakietowych typu Hobart i śmigłowcowców desantowych typu Canberra (Ogromne koszty budowy Hobartów , 2015-05-25; Koniec prób HMAS Adelaide, 2015-07-10). Jednocześnie ostrzegano rząd, że zwłoka w budowie nowych jednostek nawodnych doprowadzi do redukcji zatrudnienia w przemyśle stoczniowym (Cięcia w ASC, 2015-07-17; Zwolnienia w BAE Systems Australia, 2015-05-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.