Francuska grupa stoczniowa zaprezentowała wstępną ofertę sprzedaży Australii serii konwencjonalnych okrętów podwodnych.
DCNS zaproponuje władzom Australii zakup okrętów podwodnych typu Shortfin Barracuda Block 1A. W pracach nad ich projektem konstruktorzy wykorzystali rozwiązania technologiczne zastosowane w atomowych OP Barracuda, budowanych dla Marine Nationale (marynarki wojennej Francji, Czwarta Barracuda, 2014-04-25). Okręty będą miały ponad 90 m długości. Wyporność w zanurzeniu wyniesie 4000 t.
Francuski producent jest gotowy przenieść produkcję okrętów bezpośrednio do Australii. Nowe OP powstałyby na zasadzie transferu technologii w jednej z lokalnych stoczni. DCNS bierze pod uwagę współpracę m.in. z ASC Pty z Adelaide na południu kraju (Brak wiary w ASC, 2014-11-26).
Royal Australian Navy (RAN, królewska marynarka wojenna Australii) zamówi tuzin nowych konwencjonalnych OP, które zastąpią w linii wiekowe jednostki typu Collins (Obsługa techniczna Collinsów, 2014-08-06). Canberra przeznaczy na zakup nowych jednostek 20-25 mld AUD (56-70 mld zł). Okręty będą eksploatowane co najmniej do lat 2060.
Udział w przetargu wezmą również: niemiecka TKMS z ofertą w postaci OP typ 216 (TKMS walczy o australijskie zlecenie, 2014-10-13) i japońskie Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation, oferujące jednostki typu Sōryū (Drogie Soryu, 2014-09-08). Z udziału w postępowaniu przetargowym wcześniej wykluczono szwedzkiego Saaba (Australijskie OP nie dla Saaba, 2015-02-27).