Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zapytanie o indyjskie transportowce

Lotnictwo wojskowe, 29 listopada 2012

Według indyjskich mediów, powołujących się na źródła w ministerstwie obrony, New Delhi wystosowało wstępne zapytanie ofertowe, w związku z planami nabycia 56 nowych samolotów transportowych.

Hawker Siddeley HS 748. To samoloty tego typu mają zostac zastąpione przez nowe samoloty / Zdjęcie: MO Indii

Zapytanie miało zostać rozesłane w ostatnich dniach. Zawarto w nim podstawowe wymagania oferty, w tym dotyczące liczby planowanych do zakupu maszyn oraz stopnia indianizacji kontraktu. Jego docelową wartość szacuje się na 2,5-3 mld USD.

Według planów New Delhi, wojska lotnicze Indii miałyby nabyć 56 fabrycznie nowych samolotów transportowych. Jako potencjalnych oferentów Hindusi rozważają m.in. Kompleks Lotniczy Iljuszyna, ukraińskiego Antonowa, czy europejskie: Airbus Military lub Alenia, z modelami C295 i C-27J.

Najważniejszym elementem planowanego postępowania przetargowego będzie możliwość przeniesienia produkcji większości zakontraktowanych maszyn do Indii. Według wymogów New Delhi, zwycięzca rywalizacji powinien umożliwić montaż 40 egzemplarzy samolotu przez wybrane indyjskie przedsiębiorstwo. Co więcej, spora część podzespołów (od 30 do 60%) ma pochodzić od lokalnych dostawców.

Informacja na temat wysłanego RFP nie jest zaskoczeniem. O planach New Delhi związanych z nabyciem nowych samolotów transportowych mówiło się już w przeszłości (Nowe transportowce dla Indii, 2012-07-24). Maszyny te mają docelowo zastąpić obecnie eksploatowane HS 748.

Powyższe plany wpisują się w szerszy program zmierzający do zwiększenia potencjału operacyjnego i mobilności indyjskich wojsk lotniczych. Hindusi rozpoczęli już przy pomocy Ukrainy proces modernizacji najliczniejszych w swojej flocie An-32 (Pierwsze An-32RE, 2011-05-31). Z kolei w połowie października br., Indie podpisały z Rosją umowę o budowie nowych średnich samolotów transportowych, Multirole Transport Aircraft (MTA, ros. MTS) czyli Ił-214, o udźwigu 18-20 t (Rosyjsko-indyjski transportowiec, 2012-10-12). W przeszłości New Delhi zamówiło także amerykańskie Globemastery III i Herculesy (Potwierdzenie sprzedaży C-130J dla Indii, 2012-07-22, Boeing i indyjskie C-17, 2012-02-03).

Działania te wymuszane są względami strategicznej rywalizacji Indii z ChRL (Indyjskie czołgi na granicę z Chinami, 2012-09-18). Jednym z elementów indyjskiej strategii obronnej jest bowiem możliwość przerzucania drogą lotniczą oddziałów wojsk lądowych – głównie właśnie nad granicę z Chinami.

Z podobnych pobudek Indie rozważają rozmieszczenie 6 planowanych do nabycia tankowców na terenie Bengalu Wschodniego (Indyjskie tankowce na wschód, 2012-08-21, A jednak A330 MRTT?, 2012-11-02). Poprzez rozlokowanie maszyn w tej części kraju indyjskie siły zbrojne chcą zwiększyć promień operacyjny wykorzystywanych myśliwców, w tym Su-30MKI (Indie kupią Su-30MKI, 2012-09-28) oraz mających wejść do służby w przyszłości Rafale (Finał negocjacji o Rafale?, 2012-09-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.