W przetargu na śmigłowce ZOP dla marynarki wojennej Filipin złożono tylko dwie oferty.
Airbus Helicopters i AgustaWestland będą najprawdopodobniej jedynymi rywalami w walce o zlecenie na 2 śmigłowce morskie w konfiguracji zwalczania okrętów podwodnych dla Filipin. Pierwszy z podmiotów, występujący wspólnie z indonezyjską PT Dirgantara Indonesia, zaoferuje Manili AS565. Z kolei włosko-brytyjska spółka wystawi AW159 Wildcat (na zdjęciu, Śmigłowce ZOP dla Filipin, 2014-03-19).
Wartość przyszłej umowy wyniesie około 5,4 mld PHP (363,5 mln zł). Śmigłowce będą stacjonować na pokładach fregat typu Gregorio del Pilar, czyli ex-amerykańskich Hamiltonach, użytkowanych wcześniej przez straż wybrzeża USA (USCG): BRP Gregorio del Pilar (PF 15, ex-USCGC Hamilton) i BRP Ramon Alcaraz (PF-16, ex-USCGC Dallas; Filipiny rezygnują z ostatniego Hamiltona, 2013-09-03).
Faworytem przetargu wydaje się być AgustaWestland. Już przed rokiem filipińskie władze deklarowały bowiem gotowość nabycia włosko-brytyjskich śmigłowców. Ten producent ma też oferować Manili najkorzystniejsze warunki cenowe, a także obiecywać szeroką współpracę z miejscowymi przedsiębiorstwami.