Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Filipiny jednak z Maestrale?

Marynarka wojenna, 04 lipca 2013

Władze Filipin ogłosiły plany zakupu dwóch fregat typu Maestrale. Jeżeli zostaną zrealizowane, będzie to oznaczać koniec wielomiesięcznego procesu wyboru nowych okrętów wojennych tej klasy.

Ogłoszone przez Manilę plany zakupu nowych fregat typu Maestrale mogą być trudne do zrealizowania ze względu na konieczność ponownego uruchomienia linii produkcyjnej, a także przeprojektowania i zmodernizowania konstrukcji okrętów. Z tego względu przytaczane przez media informacje mogą być jedynie elementem medialnej gry negocjacyjnej, prowadzonej przez Filipiny z którymś z pozostałych oferentów / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Przypomnijmy, że temat zakupu przez Filipiny 2 fregat typu Maestrale pojawił się w połowie 2012. Wówczas to lokalne media zaczęły donosić o negocjacjach prowadzonych przez Manilę z władzami we Włoszech. Wiązały się one z możliwym nabyciem przez stronę filipińską używanych okrętów Marina Militare (Włoskie fregaty dla Filipin?, 2012-08-10).

Z czasem jednak do prasy zaczęły przedostawać się kolejne przecieki informujące o napotykanych problemach negocjacyjnych. Manila miała też wyrażać zainteresowanie fregatami, tak używanymi jak i nowymi, oferowanymi jej przez inne państwa (Kto sprzeda Filipinom fregaty?, 2013-01-07). W grę wchodziły m.in. australijskie Adelaide, amerykańskie Oliver Hazard Perry, hiszpańskie Santa María lub Álvaro de Bazán, czy południowokoreańskie Incheon.

Pod koniec lutego br. Filipiny oznajmiły, że ostatecznie rezygnują z planów zakupu włoskich Maestrale (Filipiny rezygnują z Maestrale, 2013-02-25). Jednocześnie Manila ogłosiła decyzję o wydłużeniu w czasie procesu wyboru docelowej konstrukcji.

Według najnowszych doniesień medialnych, powołujących się na wypowiedz podsekretarza ministerstwa obrony, Fernando Manalo, Manila miała podjąć już jednak ostateczną decyzję w omawianej sprawie. W grę ma wchodzić nabycie wspomnianych wcześniej włoskich Maestrale. Z tą różnicą, że okręty te mają być fabrycznie nowe, a nie pochodzić z wyposażenia marynarki wojennej Włoch.

Na zakup nowych Maestrale Manila miała już nawet zabezpieczyć środki finansowe w wysokości około 415 mln USD. Przypomnijmy, że jest to kwota niemal 2 razy większa niż w przypadku odkupienia jednostek tego typu od Marina Militare, wliczając w to nawet koszt ich remontu oraz częściowej modernizacji.

Nie wiadomo jednak, jak zapowiedzi władz w Manili mają się do rzeczywistości. Maestrale, za budowę których odpowiadała w przeszłości stocznia Fincantieri, zostały wdrożone do służby jeszcze w latach 1980. Od tego czasu strona włoska nie rozwijała tej konstrukcji, z czasem skupiając się na o wiele bardziej przyszłościowych fregatach programu FREMM (Wodowanie Carlo Margottini, 2013-07-01).

Trudno więc ocenić, czy plany budowy od nowa jedynie 2 fregat Maestrale okażą się możliwe do zrealizowania. Nie sposób też oszacować, jaki byłby koszt całkowity tego procesu. Wznowienie zarzuconej przed laty produkcji wymagałoby z pewnością sporych nakładów finansowych. Nie mówiąc już o konieczności przynajmniej częściowego przeprojektowania okrętów w celu przystosowania ich do wymogów współczesnego pola walki.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.