Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indyjski C-17 na Nikobarach

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 02 lipca 2013

Niespełna dwa tygodnie po przybyciu do kraju, indyjski ciężki samolot transportowy C-17 Globemaster III odbył pierwszy lot w kierunku Archipelagu Andamanów i Nikobarów. Wydarzenie stanowiło prowokację wymierzoną w ChRL.

Wprowadzenie do służby pierwszego z 10 Globemasterów oraz rozpoczęcie przez nie lotów transportowych na teren DDP stanowi wyraźny sygnał ostrzegawczy dla ChRL. Wydarzenie to może bowiem wyraźnie zagrozić interesom Pekinu na wodach Oceanu Indyjskiego. Część obserwatorów dostrzega w nim, naturalnie w mniejszej skali, analogię do mostu powietrznego utworzonego przez USA i Wielką Brytanię w czasie kryzysu berlińskiego / Zdjęcie: Rediff News

Pierwszy z 10, zakupionych w lutym 2012, samolotów transportowych C-17 Globemaster III (Boeing i indyjskie C-17, 2012-02-03) przybył do Indii w połowie czerwca (Pierwszy C-17 poleciał do Indii, 2013-06-13). Niespełna 2 tygodnie później samolot wykonał swój pierwszy lot operacyjny, transportując żołnierzy i wyposażenie wojskowe na teren Dalekowschodniego Dowództwa Połączonego (DDP) znajdującego się na Archipelagu Andamanów i Nikobarów (Indie na Nikobarach, 2012-07-31).

Samolot wystartował z bazy wojsk lotniczych Hindon pobliżu New Delhi i po kilku godzinach lotu wylądował na terenie instalacji wojskowej w Port Blair. Pierwszy lot Globemastera indyjskich wojsk lotniczych był sprawdzaniem możliwości zarówno samolotu, jak i jego załogi. Być może jednak jeszcze większe znaczenie miał wymiar propagandowy całego wydarzenia.

 Nie sposób bowiem nie dostrzec w opisywanym locie C-17 elementu rywalizacji strategicznej, jaką Indie prowadzą z ChRL na wodach Oceanu Indyjskiego (Indie nie wkraczają na Pacyfik, 2012-08-09). Do tej pory przejawiała się ona przede wszystkim w rozbudowie potencjału bojowego indyjskiej marynarki wojennej (INS Trikand przekazana, 2013-07-01) oraz systematycznym zwiększaniem liczby chińskich okrętów wojennych stacjonujących na wspomnianym akwenie (Chińskie OP na Oceanie Indyjskim, 2013-04-08, ChRL przejęła port w Gwadarze, 2013-02-19).

Bardzo ważnym elementem strategii New Delhi wobec Oceanu Indyjskiego jest dowództwo wojskowe na Archipelagu Andamanów i Nikobarów. Ze względu na swe położenie w pobliżu strategicznie istotnej Cieśniny Malakka, zapowiedziana w ostatnich latach rozbudowa liczbowa i jakościowa podległych mu jednostek wojskowych może w wyraźny sposób zaszkodzić interesom ChRL na omawianym obszarze.

Kluczowym elementem realizacji indyjskich planów związanych z DDP jest uzyskanie przez New Delhi możliwości zapewnienia stałych dostaw wyposażenia wojskowego na teren dowództwa. Ze względu na dużą odległość Archipelagu od kontynentalnych Indii - sam lot z New Delhi do Port Blair to konieczność pokonania dystansu około 2 500 km - główne zadanie spoczywać będzie w tym przypadku właśnie na lotnictwie transportowym, w tym 10 C-17 Globemaster III, które w komplecie powinny wejść do służby do 2014.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.