Niespełna dwa tygodnie po przybyciu do kraju, indyjski ciężki samolot transportowy C-17 Globemaster III odbył pierwszy lot w kierunku Archipelagu Andamanów i Nikobarów. Wydarzenie stanowiło prowokację wymierzoną w ChRL.
Pierwszy z 10, zakupionych w lutym 2012, samolotów transportowych C-17 Globemaster III (Boeing i indyjskie C-17, 2012-02-03) przybył do Indii w połowie czerwca (Pierwszy C-17 poleciał do Indii, 2013-06-13). Niespełna 2 tygodnie później samolot wykonał swój pierwszy lot operacyjny, transportując żołnierzy i wyposażenie wojskowe na teren Dalekowschodniego Dowództwa Połączonego (DDP) znajdującego się na Archipelagu Andamanów i Nikobarów (Indie na Nikobarach, 2012-07-31).
Samolot wystartował z bazy wojsk lotniczych Hindon pobliżu New Delhi i po kilku godzinach lotu wylądował na terenie instalacji wojskowej w Port Blair. Pierwszy lot Globemastera indyjskich wojsk lotniczych był sprawdzaniem możliwości zarówno samolotu, jak i jego załogi. Być może jednak jeszcze większe znaczenie miał wymiar propagandowy całego wydarzenia.
Nie sposób bowiem nie dostrzec w opisywanym locie C-17 elementu rywalizacji strategicznej, jaką Indie prowadzą z ChRL na wodach Oceanu Indyjskiego (Indie nie wkraczają na Pacyfik, 2012-08-09). Do tej pory przejawiała się ona przede wszystkim w rozbudowie potencjału bojowego indyjskiej marynarki wojennej (INS Trikand przekazana, 2013-07-01) oraz systematycznym zwiększaniem liczby chińskich okrętów wojennych stacjonujących na wspomnianym akwenie (Chińskie OP na Oceanie Indyjskim, 2013-04-08, ChRL przejęła port w Gwadarze, 2013-02-19).
Bardzo ważnym elementem strategii New Delhi wobec Oceanu Indyjskiego jest dowództwo wojskowe na Archipelagu Andamanów i Nikobarów. Ze względu na swe położenie w pobliżu strategicznie istotnej Cieśniny Malakka, zapowiedziana w ostatnich latach rozbudowa liczbowa i jakościowa podległych mu jednostek wojskowych może w wyraźny sposób zaszkodzić interesom ChRL na omawianym obszarze.
Kluczowym elementem realizacji indyjskich planów związanych z DDP jest uzyskanie przez New Delhi możliwości zapewnienia stałych dostaw wyposażenia wojskowego na teren dowództwa. Ze względu na dużą odległość Archipelagu od kontynentalnych Indii - sam lot z New Delhi do Port Blair to konieczność pokonania dystansu około 2 500 km - główne zadanie spoczywać będzie w tym przypadku właśnie na lotnictwie transportowym, w tym 10 C-17 Globemaster III, które w komplecie powinny wejść do służby do 2014.