Indie będą chciały odzyskać pieniądze zainwestowane w nieudany zakup 12 śmigłowców AW101.
Anulowanie zakupu produkowanych przez włosko-brytyjską AgustęWestland (AW) śmigłowców AW101 (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01) nie stanowiło końca kontaktów New Delhi z tym przedsiębiorstwem. Jak się bowiem okazuje, Indie zdołały przekazać już producentowi 270 mln EUR (1,1 mld PLN) w ramach zapłaty za dostawy wiropłatów. Pieniądze trafiły do niego głównie w postaci gwarancji bankowych.
Dla przypomnienia, umowa o zakupie 12 AW101 do transportu najważniejszych osób w państwie opiewała na 560 mln EUR (2,3 mld PLN). Co za tym idzie, nim premier Manmohan Singh (na zdjęciu) podjął decyzję o anulowaniu całego przedsięwzięcia, Indie zdążyły spłacić około 48% należności, które teraz rząd centralny chciałby odzyskać.
Początkowa niechęć AW do zwrotu otrzymanych pieniędzy została szybko zastąpiona gotowością do negocjacji na zasadzie arbitrażu. Argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem była groźba zamknięcia indyjskiego rynku zbrojeniowego dla włosko-brytyjskiego przedsiębiorstwa na długie lata. Warto zaznaczyć, że procedura taka często następuje po nieudanych przetargach, które zostały wstrzymane lub odwołane w świetle skandali korupcyjnych, w które byli lub też mogli być wplątani urzędnicy ministerstwa obrony oraz wojskowi (Łapówki rządzą indyjskim resortem obrony, 2013-12-20).
Chęć odzyskania przez New Delhi przekazanych już AW pieniędzy nie jest bezcelowa. Obecnym władzom chodzi bowiem o poprawienie swojego wizerunku w oczach wyborców, którzy w zapowiedzianych na wiosnę br. wyborach parlamentarnych zadecydują o losie gabinetu Manmohana Singha. Sam Singh zadeklarował już, że nie będzie ponownie sprawował urzędu.
Ewentualne odzyskanie przez Indie 270 mln EUR jest też nie do przecenienia z perspektywy dalszych losów indyjskich śmigłowców VIP. Konieczność wycofania ze służby wyeksploatowanych Mi-8 (Indyjscy VIP – na piechotę?, 2013-04-23) zmusza New Delhi do podjęcia szybkich kroków zaradczych, w tym m.in. częściowej przynajmniej modernizacji obecnie użytkowanych śmigłowców wojskowych i ich przystosowania do transportu najważniejszych osób w państwie (Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?, 2014-01-03).