Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odszkodowanie za nieudany zakup?

Lotnictwo wojskowe, 13 stycznia 2014

Indie będą chciały odzyskać pieniądze zainwestowane w nieudany zakup 12 śmigłowców AW101.

Zdjęcie: Kancelaria Premiera Indii

Anulowanie zakupu produkowanych przez włosko-brytyjską AgustęWestland (AW) śmigłowców AW101 (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01) nie stanowiło końca kontaktów New Delhi z tym przedsiębiorstwem. Jak się bowiem okazuje, Indie zdołały przekazać już producentowi 270 mln EUR (1,1 mld PLN) w ramach zapłaty za dostawy wiropłatów. Pieniądze trafiły do niego głównie w postaci gwarancji bankowych.

Dla przypomnienia, umowa o zakupie 12 AW101 do transportu najważniejszych osób w państwie opiewała na 560 mln EUR (2,3 mld PLN). Co za tym idzie, nim premier Manmohan Singh (na zdjęciu) podjął decyzję o anulowaniu całego przedsięwzięcia, Indie zdążyły spłacić około 48% należności, które teraz rząd centralny chciałby odzyskać.

Początkowa niechęć AW do zwrotu otrzymanych pieniędzy została szybko zastąpiona gotowością do negocjacji na zasadzie arbitrażu. Argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem była groźba zamknięcia indyjskiego rynku zbrojeniowego dla włosko-brytyjskiego przedsiębiorstwa na długie lata. Warto zaznaczyć, że procedura taka często następuje po nieudanych przetargach, które zostały wstrzymane lub odwołane w świetle skandali korupcyjnych, w które byli lub też mogli być wplątani urzędnicy ministerstwa obrony oraz wojskowi (Łapówki rządzą indyjskim resortem obrony, 2013-12-20).

Chęć odzyskania przez New Delhi przekazanych już AW pieniędzy nie jest bezcelowa. Obecnym władzom chodzi bowiem o poprawienie swojego wizerunku w oczach wyborców, którzy w zapowiedzianych na wiosnę br. wyborach parlamentarnych zadecydują o losie gabinetu Manmohana Singha. Sam Singh zadeklarował już, że nie będzie ponownie sprawował urzędu.

Ewentualne odzyskanie przez Indie 270 mln EUR jest też nie do przecenienia z perspektywy dalszych losów indyjskich śmigłowców VIP. Konieczność wycofania ze służby wyeksploatowanych Mi-8 (Indyjscy VIP – na piechotę?, 2013-04-23) zmusza New Delhi do podjęcia szybkich kroków zaradczych, w tym m.in. częściowej przynajmniej modernizacji obecnie użytkowanych śmigłowców wojskowych i ich przystosowania do transportu najważniejszych osób w państwie (Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?, 2014-01-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.