Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Potrójna premiera w Jelczu

Przemysł zbrojeniowy, 18 lipca 2014

17 lipca w fabryce Jelcz (d. Jelcz-Komponenty) odbyły się trzy ważne premiery: uruchomienie nowych linii montażowych, pokaz ciężarówki 442.32 oraz podwozia dla samochodowej haubicy Kryl.

Jelcze 442.32 na nowej linii montażowej

Linie montażowe stworzono dla seryjnej produkcji pierwszej transzy 910 ciężarówek klasy 4x4, na których zakup MON zdecydowało się w październiku ub.r. (Nowe Jelcze dla wojska, 2013-11-30). Nowe pojazdy będą zastępować – począwszy od końca 2014 – wyeksploatowane Stary najstarszych generacji.

Nowa linia produkcyjna umożliwi fabryce w Jelczu osiągnięcie zdolności produkcyjnej na poziomie 500 wozów rocznie. Dla porównania, kiedy HSW zaczynała robić z jelczańską fabryką poważne interesy, czyli w okresie inauguracji programu WR-40 Langusta (Pierwsze Langusty zamówione, 2008-04-30), zakład w Jelczu wytwarzał rocznie zaledwie ok. 50 pojazdów.

Jelcze z linii 662D. Zakład montuje tez podwozia 8x8

Drugą premierą był pierwszy oficjalny pokaz będących w różnych fazach montażu kilku modeli ciężarówek 442.32, zaprojektowanej od podstaw według wymagań zgłoszonych przez naszą armię.

Pojazd o masie całkowitej 15.000 lub 15.600 kg (zależnie od zastosowanego wariantu kabiny i poziomu jej opancerzenia) i ładowności 4.000 lub 6.000 kg, jest napędzany silnikiem MTU 6R106TD21, spełniającą normy Euro 3, mający moc 240 kW (322 KM) przy 2200 obr./min. i maksymalnym momentem obrotowym 1300 Nm w zakresie prędkości obrotowych 1200-1600 obr./min. Urządzenie przenosi napęd na wszystkie koła za pośrednictwem 9-biegowej, sterowanej mechanicznie skrzyni biegów, wyposażonej w przystawkę odbioru mocy. Prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona, zgodnie z przepisami ADR, do 85 km/h, zasięg pojazdu nie został ujawniony. Ciężarówka przystosowana jest do pokonywania brodem przeszkód wodnych o głębokości do 1,20 m oraz pracy w przedziale temperatur od -30° do +50° C.

Trzecią, najbardziej niecierpliwie wyczekiwaną premierą była pierwszy publiczny pokaz podwozia z zupełnie nowej rodziny samochodów ciężarowych, którą otwierać ma jednostka transportowa samobieżnej kołowej armatohaubicy 155 mm Kryl. Docelowo podwozie z tej rodziny przeznaczone będzie także dla samobieżnej wyrzutni pocisków rakietowych, opracowywanej w ramach programu Homar (Priorytety obronne rządu, 2013-09-18).

Najbardziej oczekiwana jelczańska premiera: podwozie dla samochodowej haubicoarmaty Kryl kalibru 155 mm / Zdjęcia: Jerzy Reszczyński

Pierwszy prototyp podwozia Kryla przechodzi obecnie intensywne próby i badania trakcyjne w WITPiS w Sulejówku. Producent jest oszczędny w podawaniu informacji na temat charakterystyk technicznych oraz szczegółów rozwiązań konstrukcyjnych.

Według informacji uzyskanych przez RAPORT-wto, wiadomo jednak, że masa podwozia w zaprezentowanej konfiguracji nieznacznie przekracza 9000 kg, a opancerzona kabina – wobec której postawiono także wymóg podwyższonej odporności na wybuchy min – mieści całą obsługę działa.

HSW, która jest liderem programu Kryl (75-lecie HSW, 2013-05-25), podtrzymuje swoje wcześniejsze deklaracje, że prezentacja prototypu nowej samobieżnej armatohaubicy odbędzie się 1 września, podczas MSPO w Kielcach. Do tej pory podwozie zostanie już zintegrowane z działem ATMOS 2000, które do HSW dostarczy Elbit. Izraelska spółka będzie też dostawcą ramy pośredniej dla prototypu Kryla. Więcej szczegółów na temat jelczańskich nowości – w sierpniowym wydaniu RAPORT-wto.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.