Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MDL zbuduje okręty podwodne P-75I

Marynarka wojenna, 02 stycznia 2014

Mazagon Dock Limited (MDL) będzie głównym indyjskim wykonawcą ambitnego programu zbrojeniowego Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii), Project 75I, którego założeniem jest budowa i wprowadzenie do służby sześciu nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Nowe okręty podwodne, budowane w ramach P-75I, będą odróżniać się od wcześniejszych (P-75) m.in. napędem diesel-elektrycznym niezależnym od powietrza atmosferycznego (AIP) oraz możliwością przenoszenia nowoczesnych typów uzbrojenia, jak np. pociski manewrujące Brahmos / Zdjęcie: MO Indii

Project 75I (P-75I) zakłada budowę i przekazanie BNS 6 diesel-elektrycznych OP, które pozwolą zastąpić obecnie eksploatowane konwencjonalne jednostki typów: Sindhughosh (projekt 877EKM) i Shishumar (typ 209/1500) (na zdjęciu) (Pożar na pokładzie INS Sindhurakshak, 2013-08-14, Miesiąc śledztwa w sprawie zatopienia INS Sindhurakshak, 2013-09-20). Jest on uzupełnieniem realizowanego nie bez problemów programu zbrojeniowego, Project 75, w ramach którego marynarka wojenna Indii otrzyma 6 OP typu Scorpène (Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23).

W najbliższych miesiącach New Delhi powinno uruchomić procedurę przetargową, której celem będzie wyłonienie zagranicznego dostawcy nowych OP (Przetarg na nowe indyjskie OP coraz bliżej, 2013-08-09. W wyścigu o indyjskie zlecenie wystartują najprawdopodobniej: rosyjski Rosoboronexport (typ Amur 1650), francuskie DCNS (Scorpène) oraz niemieckie HDW (Typ 214). Z lekkim zaskoczeniem można było przyjąć chęć włączenia się do przedsięwzięcia Hiszpanów (Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01). Głównie dlatego, że oferowane przez nich jednostki typu S-80, budowane w pierwszej kolejności z myślą o Armada Española (marynarce wojennej Hiszpanii), w dalszym ciągu pozostają na etapie rozwoju konstrukcji, a właściwie jej ciągłego udoskonalania, co pokazują  nieustanne problemy techniczne (Ciąg dalszy problemów S-80, 2013-10-21, Błędy konstrukcyjne S80, 2013-05-24).

W ostatnich tygodniach New Delhi ogłosiło nazwy rodzimych przedsiębiorstw stoczniowych, które zostaną zaangażowane w realizację omawianego przedsięwzięcia. Wybór padł na kontrolowane przez rząd: Mazagon Dock Limited (MDL) i Hindustan Shipyard (Wykonawcy P75I wybrani, 2013-12-23). Z kolei kilka dni temu Hindusi przekazali szczegóły dotyczące rozdziału prac przy budowie nowych OP.

Dwa spośród nowych okrętów zostaną zbudowane i dostarczone przez wybrany w przetargu podmiot zagraniczny. Następne 3 OP przekaże MDL, które jednocześnie jest też zaangażowane w realizację P-75. Ostatnia z jednostek powstanie na terenie Hindustan Shipyard.

Jedną z głównych niewiadomych dotyczących P-75I pozostaje terminarz realizacji programu. Duży wpływ na wszelkie decyzje w tej sprawie będzie miało tempo budowy OP P-75. Problemy techniczne napotkane podczas budowy pierwszego ze Scorpène poskutkowały tym, że zostanie on dostarczony BNS najwcześniej w 2015. Całe przedsięwzięcie powinno zakończyć się w latach 2021-2022. Dopiero wówczas MDL będzie mogło rozpocząć budowę okrętów wybranych w ramach P-75I.  

Wobec takich, a nie innych realiów, nie dziwi decyzja New Delhi o zleceniu budowy pierwszych okrętów P-75I Rosoboronexportowi, DCNS, HDW lub Navantii. Pozwoli to na stosunkowo szybkie rozpoczęcie realizacji omawianego programu zbrojeniowego, nie zwlekając na zakończenie budowy ostatniego Scorpène.

Włączenie któregoś z zagranicznych przedsiębiorstw stoczniowych w budowę nowych OP ma też na celu uniknięcie kompromitujących opóźnień w realizacji całego przedsięwzięcia, tak charakterystycznych dla P-75. Dużym problemem w budowie Scorpène jest bowiem nieprzystosowanie technologiczne MDL do podjęcia takiego zadania. Na domiar złego, w ostatnim czasie wygasła też umowa zawarta między MDL a DCNS i Navantią, która gwarantowała Hindusom dość duże wsparcie techniczne ze strony zachodnich przedsiębiorstw, niezwykle cenne dla całego procesu. Bez ich pomocy, strona indyjska będzie musiała samodzielnie sprostać takim wyzwaniom jak budowa poszczególnych elementów kadłuba okrętów czy też instalacja poszczególnych elementów ich wyposażenia elektronicznego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.