Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Scorpene jednak wcześniej?

Marynarka wojenna, 11 grudnia 2013

Według oświadczenia ministra obrony Indii, A.K. Antony'ego, dostawy konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène mają rozpocząć się już w 2015.

Zdjęcie: DCNS

Informacja podana przez Antony'ego jest o tyle zaskakująca, że w lipcu br. New Delhi oficjalnie informowało, że z powodu kolejnych opóźnień w realizacji programu P-75, dostawy Scorpène rozpoczną się nie wcześniej niż we wrześniu 2016 (Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23, Scorpene dla Indii dopiero w 2016?, 2013-04-16). Nowy terminarz zakłada, że pierwsze OP omawianego typu zostaną przekazane Bhāratīya Nau Senā (marynarce wojennej Indii) w czerwcu 2015. Ostatni ma trafić do odbiorcy we wrześniu 2018.

Przypomnijmy, że program P-75 zakłada budowę dla Indii 6 Scorpène. Pierwotnie zakładano, że ich dostawy rozpoczną się w 2012. Problemy techniczne napotkane przez odpowiadające za budowę okrętów przedsiębiorstwo stoczniowe Mazagon Dock Limited (MDL) (Joint-venture Mazagon Dock Limited, 2012-07-25), doprowadziły do wieloletnich opóźnień.

Na domiar złego, w ostatnich miesiącach wygasła umowa o wsparciu technicznym MDL przez francuskie DCNS i hiszpańską Navantię, które w przeszłości opracowały konstrukcję Scorpène. Bez pomocy ze strony Europejczyków, Hindusi muszą samodzielnie uporać się m.in. z takimi wyzwaniami jak budowa kadłuba oraz montaż wyposażenia elektronicznego okrętów.

Mimo więc oficjalnego charakteru omawianego oświadczenia Antony'ego, trudno realnie oceniać przedstawiony przez niego terminarz dostaw Scorpène. Liczne opóźnienia w realizacji P-75, zacofanie technologiczne MDL względem DCNS i Navantii oraz wspomniany brak wsparcia technicznego ze strony europejskich przedsiębiorstw mogą bowiem storpedować realizację nowych planów New Delhi.

To z kolei wiązałoby się z koniecznością odłożenia w czasie drugiego istotnego programu zbrojeniowego BNS, P-75I (Przetarg na nowe indyjskie OP coraz bliżej, 2013-08-09, Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01). Ten również zakłada budowę i dostawę 6 konwencjonalnych OP, jednak nowocześniejszych od obecnie budowanych. Nowością ma być m.in. wyposażenie ich w napęd diesel-elektryczny, niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP), a także umożliwienie przenoszenia przez nie nowoczesnych typów uzbrojenia, jak np. pociski manewrujące Brahmos (Udany test podwodnego BrahMosa, 2013-03-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.