Według oświadczenia ministra obrony Indii, A.K. Antony'ego, dostawy konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène mają rozpocząć się już w 2015.
Informacja podana przez Antony'ego jest o tyle zaskakująca, że w lipcu br. New Delhi oficjalnie informowało, że z powodu kolejnych opóźnień w realizacji programu P-75, dostawy Scorpène rozpoczną się nie wcześniej niż we wrześniu 2016 (Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23, Scorpene dla Indii dopiero w 2016?, 2013-04-16). Nowy terminarz zakłada, że pierwsze OP omawianego typu zostaną przekazane Bhāratīya Nau Senā (marynarce wojennej Indii) w czerwcu 2015. Ostatni ma trafić do odbiorcy we wrześniu 2018.
Przypomnijmy, że program P-75 zakłada budowę dla Indii 6 Scorpène. Pierwotnie zakładano, że ich dostawy rozpoczną się w 2012. Problemy techniczne napotkane przez odpowiadające za budowę okrętów przedsiębiorstwo stoczniowe Mazagon Dock Limited (MDL) (Joint-venture Mazagon Dock Limited, 2012-07-25), doprowadziły do wieloletnich opóźnień.
Na domiar złego, w ostatnich miesiącach wygasła umowa o wsparciu technicznym MDL przez francuskie DCNS i hiszpańską Navantię, które w przeszłości opracowały konstrukcję Scorpène. Bez pomocy ze strony Europejczyków, Hindusi muszą samodzielnie uporać się m.in. z takimi wyzwaniami jak budowa kadłuba oraz montaż wyposażenia elektronicznego okrętów.
Mimo więc oficjalnego charakteru omawianego oświadczenia Antony'ego, trudno realnie oceniać przedstawiony przez niego terminarz dostaw Scorpène. Liczne opóźnienia w realizacji P-75, zacofanie technologiczne MDL względem DCNS i Navantii oraz wspomniany brak wsparcia technicznego ze strony europejskich przedsiębiorstw mogą bowiem storpedować realizację nowych planów New Delhi.
To z kolei wiązałoby się z koniecznością odłożenia w czasie drugiego istotnego programu zbrojeniowego BNS, P-75I (Przetarg na nowe indyjskie OP coraz bliżej, 2013-08-09, Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01). Ten również zakłada budowę i dostawę 6 konwencjonalnych OP, jednak nowocześniejszych od obecnie budowanych. Nowością ma być m.in. wyposażenie ich w napęd diesel-elektryczny, niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP), a także umożliwienie przenoszenia przez nie nowoczesnych typów uzbrojenia, jak np. pociski manewrujące Brahmos (Udany test podwodnego BrahMosa, 2013-03-20).