Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ocean Shield do 2016

Strategia i polityka, Marynarka wojenna, 05 czerwca 2014

Ministrowie obrony państw członkowskich NATO podjęli decyzję o wydłużeniu do końca 2016 mandatu wielonarodowej operacji antypirackiej, Ocean Shield.

Mandat operacji Ocean Shield wydłużono do końca 2016 / Zdjęcie: NATO

Decyzja została podjęta podczas zakończonego wczoraj dwudniowego spotkania ministrów obrony państw NATO w Brukseli. Mandat operacji Ocean Shield wydłużono do końca 2016. Państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego obecne są na zachodnich wodach Oceanu Indyjskiego od 2009, kiedy to zgodę na prowadzenie wielonarodowej operacji antypirackiej udzieliła Rada Północnoatlantycka.

Obecnie zadania związane z patrolowaniem wód Oceanu Indyjskiego i ochroną idących nimi statków pełnią okręty zgrupowane w Standing NATO Maritime Group 2 (SNMG2). Na jej czele stoi hiszpański admirał Eugenio Diaz del Rio, operujący z pokładu fregaty typu Álvaro de Bazán, Cristóbal Colón (F105) (Hiszpania odbiera Cristóbal Colón, 2013-11-13). Towarzyszą jej: turecka fregata TCG Gökçeada, holenderska fregata HNLMS Evertsen (F805) i włoski niszczyciel Francis Mimbelli (D 561). W przeszłości udział w operacji brała też nowozelandzka fregata typu Anzac, HMNZS Te Mana (F111) (Nowa Zelandia dołącza do Ocean Shield, 2014-01-23).

Natowska operacja antypiracka dość szybko zaczęła przynosić pożądane efekty. O ile w 2011 piraci przeprowadzili co najmniej 129 ataków na statki handlowe, porywając 24 z nich, o tyle od maja 2012 NATO nie odnotowało żadnego przypadku przechwycenia jednostki cywilnej na wodach kontrolowanych przez okręty Ocean Shield (Maleje liczba ataków piratów, 2014-04-18).

Mimo poprawy poziomu bezpieczeństwa na wodach Oceanu Indyjskiego, zagrożenie atakami piratów jest nadal duże. Szacuje się, że w zeszłym roku koszty ochrony statków handlowych wyniosły co najmniej 12,5 mld USD (37,9 mld zł). W ciągu 4-5 lat podwoją się (Droga ochrona przed piratami, 2014-02-18).

Największe nawet nakłady materiałowe ze strony NATO nie powstrzymają jednak fali piractwa morskiego, jeśli nie poprawi się poziom ochrony wód przybrzeżnych w Afryce. Z tego względu, Zachód przykłada dużą wagę do szkolenia i dozbrajania straży wybrzeża i marynarek wojennych państw afrykańskich (Fincantieri chce wejść na afrykański rynek, 2014-02-03, Dodatkowe patrolowce dla Nigerii, 2013-12-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.