Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lotniskowcowy problem Londynu

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 27 stycznia 2014

Po pożarze na pokładzie brytyjskiego lotniskowca typu Invincible, HMS Illustrious (R06), zniszczone elementy wyposażenia pokładowego trzeba było zastąpić tymi, które znajdowały się na pokładzie innego z okrętów tego typu, HMS Ark Royal (R07), złomowanego obecnie w Turcji.

W bieżącym roku, po 24 latach służby, ostatni z lotniskowców typu Invincible, HMS Illustrious (R06), zostanie wycofany ze służby. Okręt nie podzieli jednak losu pozostałych dwóch jednostek omawianego typu, które zostały sprzedane tureckiemu przedsiębiorstwu stoczniowemu Leyal Ship Recycling Ltd. i zezłomowane / Zdjęcie: Royal Navy

Podczas drogi powrotnej HMS Illustrious z Azji, gdzie brał udział w akcji niesienia pomocy ofiarom tajfunu Haiyan, który spustoszył centralne Filipiny, na jego pokładzie wybuchł pożar (HMS Illustrious wraca do domu, 2014-01-08). Ogień zniszczył niektóre elementy wyposażenia pokładowego okrętu, w tym urządzenia łączności radiowej. Ze względu na wiekowość jednostki, nie sposób było zastąpić zniszczonej elektroniki fabrycznie nowymi egzemplarzami.

Ratunkiem dla Royal Navy okazało się wydobycie identycznych urządzeń z pokładu drugiego w lotniskowców typu Invincible, HMS Ark Royal. Należy podkreślić, że okręt ten został wycofany już ze służby, a co więcej, także  sprzedany tureckiemu przedsiębiorstwu stoczniowemu Leyal Ship Recycling Ltd. (Ostatnia prosta HMS Ark Royal, 2013-05-22).

Informacja przekazywana przez brytyjskie media wzbudziła sporo kontrowersji w środowisku Royal Navy, a także krytyków ostatnich cięć budżetowych resortu obrony (Koniec epoki..., 2010-11-25; Drastyczne redukcje Londynu, 2010-10-20). Decyzja o wycofaniu ze służby dwóch spośród 3 lotniskowców typu Invincible, a więc także HMS Invincible (R05), było w przeszłości bardzo mocno krytykowane. Zwłaszcza wobec planów dokonania tego samego z omawianym HMS Illustrious (Co dalej z HMS Illustrious?, 2013-10-16), a także zaplanowaną na wiele lat budową lotniskowców nowego typu, Queen Elizabeth (Wzrost kosztów brytyjskich lotniskowców, 2013-11-06; Obie nadbudówki HMS Queen Elizabeth na miejscu, 2013-07-02), z których pierwszy, HMS Queen Elizabeth (R08), pojawi się w linii najwcześniej w 2017.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra