Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oslo wybiera oferentów w przetargu na OP

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 kwietnia 2016

Tylko dwóch oferentów będzie ubiegało się o kontrakt na dostawę nowych okrętów podwodnych dla Norwegii.

Osla uważa, że program zakupu serii nowych OP może potrwać ponad 10 lat. Pierwszy okręt ma być gotowy do odbioru 7 lat po podpisaniu kontraktu. Kolejne jednostki mają być dostarczane co rok / Zdjęcie: MO Norwegii

Ministerstwo obrony Norwegii ogłosiło skróconą listę oferentów, którzy będą mogli ubiegać się o dostawę Sjøforsvaret (marynarce wojennej) serii nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych (Norwegia się zbroi, 2015-05-13). Zastąpią one 6 jednostek typu Ula, przyjmowanych do służby w latach 1989-1992.

Według Oslo jedynie francuska grupa DCNS i niemieckie TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) mogą zagwarantować sprawną realizację programu zakupu nowych OP, zgodnie z ustalonym terminem i w ramach przyjętego budżetu. Inni potencjalni oferenci, wśród których był m.in. szwedzki Saab (Maszty dla A26, 2015-10-13), mają nie dysponować odpowiednim doświadczeniem w projektowaniu i budowie okrętów tej klasy, co w przypadku ich ewentualnego wyboru wiązałoby się z ryzykiem wyniknięcia problemów z terminową dostawą lub wzrostem kosztów okrętów.

Warto zaznaczyć, że decyzja Oslo o ograniczeniu listy potencjalnych oferentów do DCNS i TKMS nie oznacza zaproszenia producentów do udziału w przetargu. Selekcji dokonano bowiem na etapie opracowywania wstępnego planu zakupu serii nowych OP, który dopiero zostanie zarekomendowany rządowi. Gdy rada ministrów zatwierdzi projekt, zostanie on następnie przedłożony pod głosowanie w parlamencie. Dopiero wówczas norweskie ministerstwo obrony będzie mogło zainicjować proces nabycia nowych okrętów.

Jedną z decyzji, którą będzie musiało podjąć Oslo, jest wybór trybu zakupu nowych OP. W grę wchodzi realizacja przedsięwzięcia samodzielnie lub we współpracy z innymi państwami, które również przymierzają się pozyskania jednostek tej klasy. W tym przypadku pod uwagę brane są plany zakupowe Koninklijke Marine (królewskiej marynarki wojennej Holandii), która od kilku lat przygotowuje się do zakupu następców wiekowych OP typu Walrus (DIMDEX 2016: Zakupy Koninklijke Marine, 2016-04-02; UDT 2015: Holendrzy o modernizacji Walrusów, 2015-06-05), a także Marynarki Wojennej RP. W przypadku współpracy z Warszawą Oslo mogłoby zdecydować się na zlecenie budowy jednostek polskim stoczniom. Norweskie przedsiębiorstwa odpowiadałyby wówczas za dostawę elementów wyposażenia pokładowego (Norwesko-polskie zakupy OP?, 2015-12-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.