Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Super Tucano dla Afganistanu

Lotnictwo wojskowe, 28 lutego 2013

Departament Obrony USA rozstrzygnął przetarg za zakup 20 lekkich samolotów wsparcia (LAS) dla wojsk lotniczych Afganistanu. Ponownie wygrała Sierra Nevada Corporation (SNC) oferująca Embraery A-29 Super Tucano.

O wyborze A-29 zdecydowały lepsze charakterystyki, w tym możliwość operowania samolotu z przygodnych lądowisk. Super Tucano to bowiem samolot od początku projektowany pod kątem prowadzenia działań antypartyzanckich. Jego potencjał został też zweryfikowany w czasie kilku lokalnych konfliktów. Tymczasem konkurencyjny T-6C był jedynie przebudowanym samolotem szkolnym / Zdjęcie: SNC

SNC już po raz drugi zostało zwycięzcą przetargu na lekkie samoloty wsparcia dla Afganistanu (Amerykanie wybrali Super Tucano, 2011-12-31). Wyniki pierwszego, zakończonego w grudniu 2011 konkursu, zostały anulowane po skardze złożonej przez kontrkandydata, Hawker Beechcrafta, który oferował T-6C Texan II (Pozew Hawker Beechcrafta, 2011-12-28, Anulowane zwycięstwo Super Tucano, 2012-03-01). Spółka skorzystała z braków w dokumentacji przetargowej przygotowanej przez USAF. Duża role w tej sprawie odegrało też lobby polityczno-gospodarcze skupione wokół amerykańskiego przemysłu lotniczego.

Procedura została ponownie rozpoczęta w połowie 2012 (Wznowienie LAS w kwietniu, 2012-04-10, LAS dla Afganistanu później, 2013-01-23). Po drugiej już przegranej przedstawiciele Beechcrafta nie wykluczyli ponownego zaskarżenia wyboru USAF. Decyzja w tej sprawie ma zapaść po zapoznaniu się ze szczegółowym uzasadnieniem wyboru oferty SNC.

Zlecenie dla SNC zakłada dostawę Afgańczykom 20 samolotów A-29 Super Tucano wraz z elementami wsparcia, w tym m.in. rozbudowanym pakietem szkoleniowym oraz usługami logistycznymi i dostawą części zamiennych. Wartość porozumienia wynosi ok. 427,5 mln USD. Jest to kwota większa od pierwotnie szacowanej o wysokości 355 mln USD. Ponadto, SNC będzie zobowiązana do dostosowania oferowanej przez siebie konstrukcji do wymogów certyfikacji typu wojsk lotniczych USA oraz przekazania odbiorcy dokumentacji technicznej maszyn.

Dostawy pierwszych Super Tucano mają rozpocząć się latem 2014 i być kontynuowane w tempie 2 samolotów miesięcznie. Ostatnie maszyny mają dotrzeć do odbiorcy w kwietniu 2015. Większość prac związanych z realizacją kontraktu wykonana zostanie na terenie portu lotniczego w Jacksonville na Florydzie, gdzie powstanie hala montażowa dla A-29.

Dodatkowo, producent będzie zobowiązany do świadczenia odbiorcy szerokiego zakresu wsparcia technicznego, w tym dostaw części zamiennych do samolotów, już po zakończeniu procesu ich wdrażania do służby. Wymóg ten ma obejmować okres do 26 lutego 2019. Zakłada on możliwość wzrostu ostatecznej wartości przyznanego zlecenia do 950 mln USD, co otwiera drogę do ewentualnych zakupów kolejnych A-29.

Zdaniem części obserwatorów, zwycięstwo SNC może mieć jednak także pozamerytoryczne przesłanki. Wiążą je z planowanym przetargiem na zakup przez Brazylię 36 myśliwców wielozadaniowych w ramach programu FX2. Jednym z oferentów jest Boeing z F/A-18E/F, współpracujący z… Embraerem (Walka o brazylijski kontrakt, 2012-07-17). Wielomiliardowy kontrakt, który może jeszcze zwiększyć swoją wartość w przyszłości, ma na tym tle o wiele większe znaczenie niż dostawy 20 lekkich samolotów wsparcia dla afgańskich wojsk lotniczych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.