Europejski producent przekazał użytkownikom w ub. r. 629 samolotów.
Dziś szefowie Airbusa podali do publicznej wiadomości wyniki, jakie osiągnięto w 2014. Dostawa 629 dużych samolotów komunikacyjnych oznacza przekroczenie zakładanych wcześniej planów i przekroczenie osiągnięcia z 2013. Jest jednak mniej, niż w tym samym czasie przekazał odbiorcom Boeing (Rekordowy rok Boeinga , 2015-01-07).
W ub. r. linie lotnicze odebrały 490 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320, 108 A330, 30 największych samolotów komunikacyjnych świata A380 i pierwszego A350 XWB.
Koncern z Tuluzy zdobył w 2014 zamówienia na 1456 nowych samolotów – 1321 wąskokadłubowych i 135 szerokokadłubowych. Złożyło je 67 przewoźników, z czego 14 – po raz pierwszy. W efekcie europejskie przedsiębiorstwo może pochwalić się zamówieniami na 6386 samolotów, których łączna wartość to 919,3 mld USD (3,33 bln zł). Tu z kolei Airbus ma przewagę nad Boeingiem, o niemal 600 samolotów.
Do najważniejszych wydarzeń ub. r. Airbus zalicza oblot A320neo (Próby A320neo, 2014-09-26) i dostarczenie pierwszego A350 (Pierwszy A350 dla Qatar Airways, 2014-12-22). Na uwagę zasługuje też zdobycie 120 zamówień na A330neo w ciągu pół roku od rozpoczęcia programu (AirAsia X zamawiają 55 A300neo, 2014-12-15).
Jednocześnie europejski koncern podał też nowe ceny katalogowe swoich produktów, które mają obowiązywać w br. W porównaniu z 2014 wzrosły one średnio o 3,27% (Nowe ceny katalogowe Airbusów, 2014-01-14).
Najmniejszy A318 kosztować ma 74,3 mln USD (269 mln zł), A319 – 88,6 mln USD (321mln zł), A320 – 97,0 mln USD (351 mln zł), a A321 – 113,7 mln USD (412 mln zł). Samoloty wąskokadłubowe z rodziny neo, czyli A319neo, A320neo i A321neo kosztują odpowiednio 97,5 mln USD (353 mln zł), 106,2 mln USD (385 mln zł) i 124,4 mln USD (451 mln zł).
Natomiast cena szerokokadłubowego A330-200 to 229,0 mln USD (829 mln zł), A330-800neo – 249,6 mln USD (904 mln zł), towarowego A330-200F – 232,2 mln USD (841 mln zł), A330-300 – 253,7 mln USD (919 mln zł), a A330-900neo – 284,6 mln USD (1,03 mld zł).
Koszt jednostkowy samolotów z rodziny A350 wynosi w przypadku A350-800 – 269,5 mln USD (976 mln zł), A350-900 – 304,8 mln USD (1,10 mld zł) i A350-1000 – 351,9 mln USD (1,28 mld zł). Za A380-800 zapłacić trzeba 428,0 mln USD (1,55 mld zł).