Japońskie Ministerstwo Obrony rozważa uzbrojenie zmodernizowanych myśliwców F-15J/DJ w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze Mitsubishi Electric AAM-4B. Kōkū Jieitai (japońskie wojska lotnicze) mają obecnie w wyposażeniu 147 F-15J i 42 F-15DJ, z czego większość została wyprodukowana na licencji przez Mitsubishi Heavy Industries. Modernizacja ma objąć 102 z nich. Pierwsza partia, liczącą 20 samolotów ma zostać unowocześniona w l. 2019-2024.
W czerwcu jeden z japońskich parlamentarzystów stwierdził, że zmodernizowane F-15 nie będą uzbrojone w japońskie kpr p-p. Tymczasem 17 lipca Agencja ds. Zakupów, Technologii i Logistyki (ATLA) opublikowała zapytanie ofertowe w sprawie zbadania możliwości zintegrowania kpr AAM-4B ze zmodernizowanymi F-15. Termin składania propozycji ofertowych mija 5 sierpnia br. ATLA planuje zakończyć postępowanie do lutego przyszłego roku.
W odróżnieniu do innych kpr p-p średniego zasięgu, w tym AIM-120 AMRAAM, AAM-4B ma radar z anteną fazowaną i prawdopodobnie większy zasięg niż AIM-120. Z informacji medialnych wynika, że ze względu na chęć wyposażenia japońskich F-15 w radar Raytheon APG-82 z anteną fazowaną ewentualna integracja kpr AAM-4B będzie wymagała zgody amerykańskiej administracji.
Kilka lat temu Tokio i Londyn zawarły porozumienie w sprawie wspólnego opracowania następcy AAM-4B, oznaczonego jako Joint New Air-to-Air Missile (JNAAM), bazującego na konstrukcji Meteora, jednak jego integracja z APG-82 również uzależniona jest od decyzji Waszyngtonu (Japonia i W. Brytania zacieśniają relacje, 2016-01-12).
Rozważając uzbrojenie zmodernizowanych F-15J/DJ w AAM-4B, Tokio najwyraźniej uważa, że być może będzie musiało zabezpieczyć się przed możliwością, że JNAAM nie stanie się preferowanym typem uzbrojenia dla F-15 lub nie będzie dostępny w zakładanym czasie, np. z powodu opóźnienia prac rozwojowych (Japonia chce kupić jeszcze 100 F-35, 2018-11-28, Japonia poszukuje pocisków manewrujących , 2017-12-06).