W czasie podróży okrętu klasy Litoral Combat Ship (LCS), USS Freedom (LCS 1) przez Pacyfik, odnotowano już co najmniej 3 usterki układu pędnego.
Awarie zostały wykryte na przestrzeni niecałego tygodnia, w chwili gdy okręt znajdował się w drodze pomiędzy bazami morskimi US Navy na Pearl Harbor i Guam (USS Freedom na Pacyfiku, 2013-03-20). Każdorazowo, załoga odczuwała kilku-kilkunastominutowe spadki lub też brak mocy układu pędnego okrętu. Zdaniem przedstawicieli US Navy, na których powołuje się Aviation Week, przyczyną usterek mogło być przedostanie się wody do systemu wydechowego układu pędnego.
Jest to już kolejny przypadek, kiedy awarii ulega układ pędny USS Freedom. Wcześniej dochodziło do tego m.in. w trakcie operacji antypirackiej u wybrzeży Somalii (USS Freedom płynie ku Somalii, 2010-02-18). Niedawne usterki potwierdzają też negatywne opinie o konstrukcji monokadłubowca, zawarte m.in. w zeszłorocznym raporcie Project On Government Oversight (POGO), która wzywała nawet do skasowania programu Freedom (POGO wzywa do skasowania LCS, 2012-04-24).
USS Freedom jest obecnie w trakcie podróży do Singapuru, gdzie będzie bazował przez najbliższe 8 miesięcy (USS Freedom w Azji już od marca, 2013-02-25). W tym czasie ma wziąć udział w serii wielonarodowych ćwiczeń morskich oraz imprez związanych z przemysłem obronnym. Jego dyslokacja ma dać US Navy odpowiednie doświadczenie przed stałym przebazowaniem do Singapuru 4 LCSów (LCS w Singapurze, 2012-06-03). Okręt ma też promować plany zwiększenia amerykańskiej obecności wojskowej w regionie m.in. poprzez serię kurtuazyjnych wizyt w portach morskich państw-sojuszników USA (USA zmieniają priorytety , 2011-12-08, Nowa strategia USA, 2012-06-01).