Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Navantia wygrywa w Turcji

Marynarka wojenna, 30 grudnia 2013

Turecki resort obrony wybrał dostawcę nowego okrętu desantowego dla Türk Deniz Kuvvetleri (marynarki wojennej Turcji). W przedsięwzięcie zaangażuje się hiszpańska Navantia.

Poza okrętem desantowym, TDK zakupi też m.in. 4 barki desantowe, najprawdopodobniej LCM-1E, te same które przenosi Juan Carlos I (L61) i australijskie Canberry, a także łódź półsztywną. W grę wchodzi także nabycie 27 pojazdów AAV (Amphibious Assault Vehicle) / Zdjęcie: MO Hiszpanii

Turecki Podsekretariat Przemysłu Zbrojeniowego podjął decyzję o wyborze rodzimego Sedef Gemi İnşaatı A.Ş. jako dostawcy nowego okrętu desantowego dla TDK. Turcy będą odpowiedzialni za dostawy materiałów do budowy okrętu, a także jego próby morskie. Konstrukcja desantowca będzie opierać się jednak na projekcie hiszpańskiego Juan Carlos I (L61), zbudowanego przez Navantię (Juan Carlos I w służbie, 2010-10-01).

Wybór hiszpańskiej oferty nie jest dziełem przypadku. Ankarze zależało bowiem na konstrukcji nowoczesnej, a jednocześnie sprawdzonej już w służbie. Co więcej, na korzyść Hiszpanów przemawiał też fakt, że na zakup desantowców projektu Juan Carlos I zdecydowali się wcześniej Australijczycy. Chodzi oczywiście o jednostki typu Canberra, które w najbliższych latach zostaną wprowadzone do służby w ramach australijskiej marynarki wojennej (Adelaide opuścił Hiszpanię, 2013-12-20, Pierwsze próby Canberry, 2013-11-06).

W najbliższym czasie ruszą szczegółowe negocjacje miedzy Ankarą a Sedef i Navantią. Wówczas będzie też można poznać terminy realizacji całego przedsięwzięcia. Szacuje się, że jego wartość może wynieść około 500 mln USD (1,5 mld PLN). W wyścigu o tureckie zlecenie Navantia pokonała m.in. francuskie DCNS, włoskie Fincantieri oraz lokalne RMK Marine, którego właściciele są skonfliktowani z premierem Recepem Tayyipem Erdoğanem (RMK Marine zbuduje tureckie korwety, 2013-01-07, Milgem od nowa, 2013-09-30).

Wygrana Navantii może poskutkować kolejnym sukcesem rynkowym hiszpańskiego przedsiębiorstwa w Turcji. Warto bowiem przypomnieć, że Hiszpanie starają się zainteresować Turków ewentualnym zakupem produkowanych przez siebie fregat typu Álvaro de Bazán (Blas de Lezo w Stambule, 2013-08-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.