Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe szanse sprzedaży Rafale?

Lotnictwo wojskowe, 19 lutego 2015

Mimo problemów w Indiach, Dassault mówi o możliwości sprzedaży Rafale kilku innym krajom.

Francuzi twierdzą, że egipski kontrakt ma spowodować podpisanie kilku następnych umów sprzedaży Rafale / Zdjęcie: Dassault

Jak wiadomo, kontrakt sprzedaży 126 samolotów wielozadaniowych Rafale wciąż nie został jeszcze podpisany i nie wiadomo, czy dojdzie do jego realizacji (Indie rezygnują z Rafale?, 2015-02-16). W związku z tym koncern Dassault próbuje wszelkimi sposobami ratować swój wizerunek, nadszarpnięty ostatnimi doniesieniami. Jednym z takich działań jest informacja agencji Reutera o finałowym etapie negocjacji, prowadzonych z Katarem, w sprawie zakupu maksymalnie 36 Rafale. Jednak kwestia ta przewija się przez media od kilku miesięcy i nie jest niczym nowym (Katar kupił Rafale?, 2014-11-26).

Prawdziwą sensacją jest natomiast ujawnienie przez anonimowe źródło wiadomości o ofercie sprzedaży 16 Rafale dla Malezji (Malezja nie kupi nowych samolotów wielozadaniowych, 2013-09-10) i wznowieniu rozmów ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (Kolejne F-16 Block 60 dla ZEA?, 2013-04-28). Według niektórych obserwatorów Francuzi mogą mieć duże szanse na zwycięstwo, ponieważ z braku zamówień produkcja obydwu typów proponowanych przez Amerykanów (F-15 i F/A-18) stoi pod znakiem zapytania. Oprócz tego francuski samolot góruje nad innym konkurentem - Eurofighterem - pod względem zdolności wykonywania uderzeń na cele powierzchniowe (Typhoony przybyły na Red Flag, 2015-01-15). Natomiast oferta rosyjska może być atrakcyjna jedynie dla Malezji, jednak Rafale ma znacznie większe możliwości bojowe niż Su-30.

Francuzi są pełni optymizmu i mówią, że zawarcie kontraktu z Egiptem może spowodować przyspieszenie [podpisania] 3-4 innych umów (24 Rafale i fregata FREMM dla Egiptu, 2015-02-08). Jednak nawet w przypadku natychmiastowego podpisania umów, Rafale mogą trafić do nowych użytkowników najwcześniej w 2018. Obecnie zakłady Dassault w Bordeaux-Mérignac produkują zaledwie 11 samolotów rocznie – najmniejszą możliwą opłacalną ilość. Zwiększenie tempa wytwarzania powoduje konieczność zamówienia z odpowiednim wyprzedzeniem zespołów i podzespołów, produkowanych przez poddostawców.

Co ciekawe, w informacji Reutera ujawniony został harmonogram dostaw Rafale dla wojsk lotniczych Egiptu. W latach 2015-2017 odbiorą one po 3 samoloty, przeznaczone pierwotnie dla francuskich sił zbrojnych. Pozostałe, z 24 zamówionych, dostarczone będą do połowy 2019.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.