Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

41,5 tys. roboczogodzin na F-35A

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 czerwca 2018

GAO (US Government Accountability Office) ogłosiło raport dotyczący programu budowy samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35. Zawiera on m.in. dane dotyczące pracochłonności produkcji tych maszyn. Według raportu, czasochłonność budowy F-35 jest różna zależnie od wersji. Na wyprodukowanie najtańszej – F-35A w 2017 potrzeba było 41541 h, na F-35B – 57152 h, a na F-35C – 60121 h. Wartości te sukcesywnie maleją z latami produkcji. W 2012 wynosiły one 108355 h dla F-35A, a 107998 h dla F-35B (F-35C nie był wówczas produkowany). Maleje też czas potrzebny na demontaż i remont samolotów. Średnio z 20125 h w 2012 do 6237 h w 2017, co i tak jest uważane za wartość bardzo dużą.

Średnia liczba roboczogodzin potrzebnych do wyprodukowania samolotu F-35 maleje wraz z latami produkcji, zmierzając do wartości stałej, poniżej 40 tys. h / Wykres GAO

Pracochłonność wytwarzania F-35 jest porównywalna z produkcją podobnych samolotów bojowych poprzedniej generacji. Na wyprodukowanie myśliwca F-16A potrzeba było w 1984 ok. 29 tys. h, a na bardziej skomplikowany F-16C 45 tys. h w 1989. Zupełnie inaczej było z myśliwcem stealth F-22A. Tylko na wyprodukowanie jego centralnej części kadłuba potrzeba było 60 tys. roboczogodzin pod koniec lat 1990. (według producenta, wynikało to z dużej liczby elementów złącznych – aż 60 tys. na tę część konstrukcji).

Warto zauważyć, że pracochłonność budowy samolotów bojowych nieustannie rośnie, choć zależy oczywiście od zastosowanych technologii i metod produkcji. Według dostępnych danych, w czasach II wojny światowej na wytworzenie brytyjskiego myśliwca Spitfire Mk. V potrzeba było 13 tys. roboczogodzin, gdy Niemcy produkowali Bf 109G kosztem 4 tys. h pracy. Także wtedy pracochłonność malała z czasem – Lockheed na wytworzenie myśliwca P-38 w styczniu 1943 potrzebował 14,8 roboczogodzin, a rok później już tylko 9,6 tys.

Według raportu GAO, cena jednostkowa F-35 jest znacznie wyższa niż planowano pierwotnie. Według ocen z 2001 jeden samolot miał kosztować średnio 69 mln USD, a w 2012 kosztował aż 137 mln USD. Szacunki GAO wskazują, że w grudniu 2017 cena spadła do 117,7 mln USD.

Dane z raportu pokazują, że koszty programu (rozwoju i produkcji) F-35 pokrywane przez Pentagon będą oscylować w najbliższych dekadach wokół 10 mld USD rocznie. Maksymalnie mają wynieść 14,0 mld USD w 2028, a minimalnie – 6,1 w 2044. Decyzja o uruchomieniu produkcji na pełną skala ma zapaść w październiku 2019. W ramach fazy wstępnej i ewaluacyjnej ma powstać 501 F-35 (F-35B wylądowały w Marham, 2018-06-07, Trzy kolejne F-35A w Norwegii , 2018-05-25, Niezadowalające osiągi F-35C, 2018-05-24, Pierwszy lot F-35A dla Turcji, 2018-05-13, ILA 2018: F-35A zaoferowany Luftwaffe, 2018-04-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.