Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35 z rabatem

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 04 lutego 2017

Departament Obrony USA ogłosił zawarcie kontraktu na dostawę kolejnej transzy samolotów wielozadaniowych F-35 – 10th Low Rate Initial Production (LRIP-10). Mają one kosztować znacznie mniej niż samoloty z poprzednich dostaw, co jest odpowiedzią na żądanie nowego prezydenta, Donalda Trumpa. Za 90 F-35 z podstawowym wsparciem eksploatacyjnym Pentagon ma zapłacić 8,5 mld USD. Oznacza to cenę jednostkową równą ok. 95 mln USD, niższą o ok. 7 mln USD od tej z poprzedniej transzy (LRIP-9 – 57 F-35 za 6,1 mld USD). Na takiej zmianie amerykańscy podatnicy powinni zaoszczędzić prawie 730 mln USD.

Zdjęcie: US Air Force

Komentatorzy podkreślają, że rabat w stosunku do wcześniejszych dostaw jest większy niż domagał się od menedżerów Lockheed Martina prezydent Trump. Po rozmowach stron mowa była o zaoszczędzeniu 600 mln USD. Trzeba jednak pamiętać, że samoloty F-35 są we wczesnej fazie produkcji. Zwiększanie jej skali w naturalny sposób musi prowadzić do obniżania ceny jednostkowej. Lockheed Martin zapowiada, że w 2019 cena jednostkowa F-35A zostanie obniżona do 85 mln USD.

Według oficjalnych wyliczeń, cena jednostkowa F-35A, czyli wersji dla US Air Force, wynosi obecnie 94,6 mln USD (7,3% mniej niż w przypadku LRIP-9). Droższe są wersje pozostałe – F-35B dla USMC kosztuje 122,8 mln USD (6,7% mniej niż LRIP-9, F-35B przybyły do Japonii, 2017-01-19), a F-35C dla US Navy – 121,8 mln USD (7,9% mniej, Pierwsze F-35C w NAS Lemoore , 2017-01-27). Obecna amerykańska administracja domaga się, by ceny samolotów wszystkich wersji były niższe niż 100 mln USD.

Dostawy dziesiątej transzy F-35A mają rozpocząć się w 2018. Lockheed Martin już otrzymał na jego realizację zaliczkę w wysokości 2,1 mld USD. 1,35 mld USD otrzymał jeszcze w trakcie negocjacji, w listopadzie ub.r.

Zamówione właśnie samoloty mają trafić do trzech rodzajów wojsk USA i 7 odbiorców zagranicznych. USAF mają otrzymać 44 F-35A, USMC 9 F-35B, a Navy 2 F-35C. Klienci zagraniczni mają odebrać 26 samolotów z LRIP-9, głównie F-35A: Australia – 8 (Australijski F-35A zrzuca GBU-12, 2017-01-13), Izrael – 6 (Adiry już w służbie , 2016-12-16), Japonia – 4 (200. seryjny F-35, 2017-01-12), Korea Płd – 6, Norwegia – 6 (Pierwsza kobieta na czele Luftforsvaret, 2017-01-31), a Turcja – 2. Dla Wielkiej Brytanii mają powstać 2 F-35B (Próby Paveway IV dla brytyjskich F-35B, 2016-12-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.