Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Gorzej niż na wojnie

Marynarka wojenna, 06 grudnia 2013

Niebojowe straty Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii) są większe niż odnotowane podczas prowadzenia działań wojennych.

W wyniku bojowych i niebojowych strat Bhāratīya Nau Senā śmierć poniosło 237 indyjskich oficerów i marynarzy. Najwięcej, bo aż 204, zginęło na pokładzie zatopionej w 1971 fregaty INS Khukri / Zdjęcie: The Hindu

Z oświadczenia opublikowanego przez władze w New Delhi wynika, że od chwili sformowania w 1947, BSN utraciła 3 okręty wojenne. Kolejne 3 uległy poważnym wypadkom.

Utracone jednostki to: fregata INS Khukri, korweta ZOP typu Arnala, INS Andaman oraz korweta typu Veer, INS Prahar. Co ciekawe, tylko pierwsza z nich zatonęła podczas działań wojennych. Okręt brał udział w indyjsko-pakistańskiej wojnie z 1971, podczas której został posłany na dno przez pakistański okręt podwodny typu Daphné, PNS Hangor (S131).

Pozostałe dwa ze wspomnianych okrętów zostały utracone w czasie pokoju, wskutek wypadków na morzu. INS Prahar zatonęła w kwietniu 2006 w wyniku kolizji z kontenerowcem MV Rajiv Gandhi. Do zdarzenia doszło w pobliżu wybrzeży Goa na południowym zachodzie Indii.

Trzy inne okręty BNS co prawda nie zatonęły, jednak wskutek wypadków, w których brały udział, ich stan techniczny całkowicie lub czasowo wykluczał możliwość dalszej eksploatacji. Zalicza się do nich: korwetę typu Abhay, INS Agray (P36), fregatę typu Nilgiri, INS Vindhyagiri (F42) (Kolizja i pożar INS Vindhyagiri, 2011-02-01) oraz OP typu Sindhughosh (proj. 877EKM.), INS Sindhurakshak (S 63) (na zdjęciu w porcie morskim w Bombaju) (Ogromne koszty wydobycia INS Sindhurakshak, 2013-09-02, Miesiąc śledztwa w sprawie zatopienia INS Sindhurakshak, 2013-09-20).

Wspomniane straty materiałowe BNS, w większości poniesione w czasie pokoju, potwierdzają tylko od dawna głoszoną tezę o słabym stanie technicznym indyjskich okrętów wojennych oraz o niedostatecznym wyszkoleniu ich załóg, zwłaszcza oficerów dowodzących i nawigatorów. Dużo słów krytyki pada pod adresem Akademii BNS zlokalizowanej w Ezhimala w południowym stanie Kerala.

Mimo relatywnie nowoczesnego zaplecza dydaktycznego, Akademia jest zwyczajnie zbyt mała, aby przeszkolić rocznie wymaganą liczbę kadetów, zwłaszcza wobec ambitnych planów rozbudowy nie tylko jakościowej, ale przede wszystkim ilościowej BNS (INS Vikramaditya już indyjski, 2013-11-16, Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01). Wieloletni plan rozbudowy ośrodka zakłada uzyskanie możliwości szkolenia 750 osób rocznie do 2015, a w ciągu następnych 3 lat do ustalonego przez New Delhi poziomu 1200 osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.