Władze Australii rozpisały przetarg na dostawę nowych pojazdów rozpoznawczych.
W ramach drugiej fazy wieloletniego programu zakupowego LAND 400, wojska lądowe Australii pozyskają ponad 200 opancerzonych pojazdów rozpoznawczych (Combat Reconnaissance Vehicle, CRV). Zastąpią one eksploatowane od 1995 Australian Light Armoured Vehicle (ASLAV) 8x8 – wersję LAV-25 dla USMC i pochodną kołowego transportera opancerzonego Piranha 8x8 (Australijskie CRV w styczniu, 2014-12-16).
Wśród potencjalnych oferentów wymienia się m.in. BAE Systems i Patrię Land Systems Oy (Wspólna oferta BAE Systems i Patrii, 2014-09-22). Producenci będą oferować Australijczykom wozy oparte na fińskich Armoured Modular Vehicle (AMV) 8x8, doposażone w urządzenia pokładowe od BAE Systems.
Udział w konkursie zapowiedziało też konsorcjum: Boeing Defense Australia, Oto Melara i Iveco. Zgłoszony przez nie zostanie transporter z rodziny Centauro. Swoją ofertę przedłoży też najprawdopodobniej francuskie Nexter z transporterem VBCI 8x8 (Szesnaście VBCI do Afryki, 2015-01-21, Nowy VBCI od 2015, 2014-10-03).
Australijskim władzom zależy na włączeniu w przedsięwzięcie rodzimego przemysłu zbrojeniowego. Jednym z wymogów będzie przeniesienie produkcji wozów bezpośrednio do Australii oraz związany z tym transfer technologii. Faza druga programu zakupowego ma zakończyć się w 2025, gdy wybrana w konkursie konstrukcja uzyska całkowitą zdolność operacyjną.
W br. władze Australii podejmą też decyzję w sprawie kontynuacji LAND 400. Faza trzecia przedsięwzięcia zakłada wprowadzenie do służby serii nowych transporterów opancerzonych. Wozy zastąpią w linii gąsienicowe M113AS4 (Wolniejsze dostawy M113AS4, 2009-03-27). Koszt całego programu szacowany jest na 10 mld AUD (28,4 mld zł).