Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Indyjskie Scorpene bez torped

Marynarka wojenna, 15 maja 2014

W pierwszych latach służby indyjskie konwencjonalne okręty podwodne typu Scorpène nie będą uzbrojone w torpedy, co znacznie ograniczy ich potencjał bojowy.

Pozbawione w pierwszych latach służby ciężkich torped, indyjskie okręty podwodne będą uzbrojone jedynie w pociski Exocet SM39 / Zdjęcie: Finmeccanica

Marynarka wojenna Indii zamierza wprowadzić do służby 6 konwencjonalnych OP typu Scorpène, budowanych w ramach programu Project 75 (P-75). Pierwszy z okrętów powinien znaleźć się w linii w 2015 lub 2016 (Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11). Pozostałe będą przyjmowane do służby systematycznie w ciągu następnych 3-4 lat.

Dużym problemem w początkowej eksploatacji OP będzie ich ograniczony potencjał bojowy. W pierwszych latach służby, jednostki najprawdopodobniej będą bowiem pozbawione podstawowego uzbrojenia –  torped. Wszystko przez opóźnienia w zawarciu ostatecznego porozumienia z należącą do włoskiej Finmeccaniki spółką Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS).

Przed kilkoma laty New Delhi wybrało włoskiego producenta jako dostawcę 98 ciężkich torped Black Shark. Wartość kontraktu miała wynieść 300 mln USD (916 mln zł). Finalizacja przedsięwzięcia napotkała w ostatnim czasie na spore trudności, będące konsekwencją skandalu korupcyjnego, w który zamieszany był inny podmiot zależny Finmeccaniki, włosko-brytyjska AgustaWestland (Co z torpedami dla indyjskich Scorpene?, 2014-01-22).

Opóźnienia przy zawarciu ostatecznego porozumienia z WASS powodują, że uzbrojenie dla indyjskich okrętów najprawdopodobniej nie zostanie dostarczone wcześniej niż po 2017, a więc kilka lat po wprowadzeniu do służby pierwszych jednostek. Sytuacji nie poprawia nawet alternatywna oferta handlowa ze strony rodzimego Pipavav Defence and Offshore Engineering, które po utworzeniu joint-venture z Atlas Elektronik GmbH, zamierza zaoferować New Delhi ciężkie torpedy Seahake Mod.4, będące eksportową odmianą DM2A4 Seehecht (Atlas Elektronik zamiast WASS?, 2014-02-18). Również w tym przypadku, termin ewentualnych dostaw rozmija się z debiutem Scorpène w linii.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.