Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prowokacje na M. Południowochińskim

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 08 stycznia 2016

Samoloty pasażerskie chińskich linii lotniczych po raz kolejny wylądowały na sztucznej wyspie Fiery Cross Reef, wchodzącej w skład spornego archipelagu wysp Spratly.

Airbus A319 (B-6203) linii China Southern Airlines (po lewej) i Boeing 737-800 (B-5620) należący do Hainan Airlines stoją na płycie lotniska na sztucznej wyspie Fiery Cross Reef. Samoloty przyleciały tam z międzynarodowego portu lotniczego Haikou-Meilan na wyspie Hajnan / Zdjęcie: Xinhua

Incydent, który przez wiele państw Azji Południowo-Wschodniej został określony jako prowokacja, miał miejsce w minioną środę. Dwa samoloty pasażerskie należące do towarzystw z ChRL – Airbus A319 China Southern Airlines (150 A320 dla chińskich linii, 2014-07-04) i Boeing 737-800 Hainan Airlines (Pierwszy lot Hainan na biopaliwie, 2015-03-23) – wystartowały z międzynarodowego portu lotniczego Haikou-Meilan na wyspie Hajnan. Po ok. 2 h lotu wylądowały na płycie lotniska, położonego na sztucznej wyspie Fiery Cross Reef. Po południu obydwa samoloty powróciły do Haikou-Meilan.

Rząd ChRL wyczarterował w/w statki powietrzne, by użyć ich do testów, które miały potwierdzić, że wciąż budowany port lotniczy spełnia standardy obowiązujące w lotnictwie cywilnym. Do podobnego incydentu doszło w ostatnią sobotę.

Wydarzenie zostało skrytykowane przez rządy Filipin i Wietnamu. Zaniepokojenie incydentem wyraziły też władze USA i Japonii. Fiery Cross Reef, sztuczna wyspa powstała w ciągu kilku ostatnich lat wskutek prac inżynieryjnych przeprowadzonych przez ministerstwo obrony ChRL i przedsiębiorstwa budowlane współpracujące z chińskim rządem, leży w archipelagu wysp Spratly, który jest przedmiotem sporu terytorialnego między Chinami i innymi państwami regionu.

Prawa do kontroli nad przynajmniej częścią archipelagu Spratly roszczą sobie również Wietnam i Filipiny. Państwa te wielokrotnie zwracały uwagę na bezkompromisowe działania ChRL, w tym próbę realizacji swych celów politycznych metodą faktów dokonanych, w tym m. in. właśnie poprzez tworzenie łańcucha sztucznych wysp na spornych wodach Morza Południowochińskiego, które mają pomóc w rozszerzeniu chińskiej wyłącznej strefy ekonomicznej na niemal cały akwen.

Działania podejmowane przez ChRL wzbudzają niepokój również ze względu na ryzyko wykorzystania sztucznych wysp i wzniesionej na nich infrastruktury lotniskowej do celów wojskowych. Dlatego też wiele państw regionu zdecydowało się na rozbudowę własnego potencjału odstraszania (Posejdon do Singapuru, 2015-12-10), nie szczędząc środków na zakup nowego uzbrojenia lub modernizację obecnie eksploatowanego sprzętu (Kolejne amerykańskie okręty dla Filipin , 2015-11-18; Malezja zmniejsza budżet obronny, 2015-10-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.