Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Umowa w sprawie FGFA

Lotnictwo wojskowe, 26 stycznia 2016

Indie i Rosja porozumiały się w sprawie wspólnego projektu nowego samolotu wielozadaniowego.

FGFA zostanie opracowany na bazie rosyjskiego T-50 / Zdjęcie: Suchoj

Indyjski Business Standard donosi, że w ubiegłym miesiącu osiągnięto porozumienie w sprawie wspólnego indyjsko-rosyjskiego projektu nowego samolotu wielozadaniowego, oznaczanego jako FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Co więcej, stronom udało się znacznie obniżyć przewidywany koszt przedsięwzięcia. Początkowo zakładano, że prace badawczo-rozwojowe związane z FGFA dla Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii) pochłoną 6 mld USD (ok. 25 mld zł, Indie rezygnują z FGFA?, 2015-04-03).

Po ostatniej rundzie negocjacji zainteresowane przedsiębiorstwa – Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) i holding Suchoj – doszły do wniosku, że koszt przedsięwzięcia wyniesie 4 mld USD, w ciągu 7 lat. W pierwszym roku po podpisaniu umowy obie strony wniosą po 1 mld USD, a przez 6 następnych – po 500 mln USD rocznie. Teraz projekt musi zostać zatwierdzony przez indyjską komisję ds. negocjacji kosztów, a następnie – przez ministra obrony Manohara Parrikara.

W ramach prac B+R zbudowanych zostanie 8 prototypów FGFA – 3 dla Indii i 8 dla FR. Pierwszy indyjski samolot miałby zostać oblatany w ciągu 3 lat od zawarcia umowy. Hindusi chcą zakupić 250 FGFA, które zastąpią w służbie Su-30MKI (Niesprawne BVS, 2015-12-18).

Podstawą do opracowania dwumiejscowego FGFA jest samolot wielozadaniowy Suchoj T-50 PAK-FA (Ograniczenie zakupów T-50, 2015-07-05). Przedstawiciele BVS chcą wprowadzenia w rosyjskiej konstrukcji ok. 50 zmian i modyfikacji, m. in. zabudowania nowego radiolokatora i nowych silników o ciągu większym, niż używane obecnie AL-41F1.

Dla porównania – zakup 36 francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale, który ma być sfinalizowany przez prezydenta Francji Francoisa Hollande’a w New Delhi, w ramach obchodów Dnia Republiki, narodowego święta Indii – pochłonąć ma 9 mld USD (ponad 37 mld zł, Finalizacja kontraktu na indyjskie Rafale, 2016-01-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.