Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koniec produkcji Tomahawków i Hellfire?

Przemysł zbrojeniowy, 25 marca 2014

Przedstawiona przez Departament Obrony nowa perspektywa budżetowa marynarki wojennej USA, zakłada drastyczne zmniejszenie, a następnie całkowite wstrzymanie produkcji pocisków samosterujących Tomahawk i kierowanych AGM-114 Hellfire.

Przy okazji regularnych ćwiczeń oraz prowadzonych działań bojowych, marynarka wojenna USA odpala rocznie około 100 pocisków samosterujących Tomahawk. Wstrzymanie ich produkcji w ciągu najbliższego roku spowoduje, że zapasy magazynowe wyczerpią się około 2018 / Zdjęcie: US Navy

Według plan budżetowego US Navy na rok fiskalny 2015 (zaczynający się jesienią br.), produkcja pocisków samosterujących Tomahawk ma zostać ograniczona do 100, a w 2016 –  wstrzymana (Trzytysięczny Tomahawk Block IV dla US Navy, 2014-01-16). Preliminarz nie przewiduje natomiast w ogóle dostaw kierowanych pocisków powietrze-powierzchnia AGM-114 Hellfire.

Mimo wstępnego charakteru projektu budżetu US Navy, plany zmniejszenia, a następnie wstrzymania produkcji Tomahawków i Hellfire spotkały się z dużą krytyką ze strony przedstawicieli marynarki wojennej USA oraz jej otoczenia. Eksperci zwracają uwagę na rolę, jaką obydwa typy uzbrojenia odgrywają w operacjach realizowanych przez siły zbrojne tego państwa.

Dla przypomnienia, podczas operacji libijskiej w 2011, okręty US Navy odpaliły około 220 pocisków samosterujących Tomahawk. Z kolei AGM-114 Hellfire odgrywają dużą rolę w konfliktach asymetrycznych, w które pośrednio lub bezpośrednio angażują się siły zbrojne USA, w tym przede wszystkim w Iraku (Kolejne dostawy uzbrojenia dla Iraku , 2014-03-18), Afganistanie i Jemenie (Reapery częściej atakują, 2013-09-08).

Departament Obrony USA broni się przed zarzutami ograniczania potencjału bojowego US Navy, argumentując, że środki finansowe zaoszczędzone na zawieszeniu produkcji pocisków Tomahawk, zostaną przeznaczone na przyspieszenie prac nad nowymi typami pocisków, w tym m.in. rozwijanym w ramach programu Cruise Missile XR następcą Tomahawków, który według komentatorów nie znajdzie się w służbie wcześniej niż za 10 lat, czy przeciwokrętowym LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) (Pierwsza próba w locie LRASM, 2013-09-11).

W przypadku AGM-114 Hellfire, alternatywą mógłby być zakup zmodernizowanych pocisków rakietowych powietrze–powierzchnia AGM-176 Griffin Block III (Griffin Block 3 gotowy do sprzedaży, 2014-02-20). W ostatnim tygodniu informowaliśmy z kolei o zakończonych powodzeniem próbach bezzałogowego statku latającego MQ-9 Reaper, którego podstawowym uzbrojeniem są właśnie Hellfire, z użyciem pocisków powietrze-powierzchnia Dual Mode Brimstone (DMB) (Brimstone odpalone z Reapera, 2014-03-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.