Po anulowaniu umowy o zakupie 12 śmigłowców AW101, Indie mogą zdecydować się na rezygnację z zakupu ciężkich torped Black Shark, zamówionych z myślą o budowanych obecnie konwencjonalnych okrętach podwodnych typu Scorpène.
Anulowanie zakupu AW101 może nie być końcem problemów włoskiej Finmeccanici na indyjskim rynku zbrojeniowym (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01, Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?, 2014-01-03). Zarzuty korupcyjne towarzyszące porozumieniu o nabyciu śmigłowców włosko-brytyjskiej AgustyWestland (AW) mogą odbić się teraz na innych transakcjach włoskiego koncernu w Indiach.
Należy bowiem przypomnieć, że zgodnie z przyjętą przez New Delhi zasadą, zagraniczne przedsiębiorstwa zamieszane w korupcję towarzyszącą przetargom rządowym, otrzymują wieloletnie zakazy prowadzenia działalności handlowej w Indiach. Według wielu komentatorów, taki właśnie los może spotkać AgustęWestlanda, oskarżane o dokonanie płatnej protekcji towarzyszącej wyborze oferowanych przez nie AW101 (Odszkodowanie za nieudany zakup?, 2014-01-13).
W indyjskich kręgach rządowych panuje jednak przekonanie, że umieszczenie na czarnej liście grozi nie tylko samemu AW, ale także kontrolującemu go koncernowi Finmeccanica i innym należącym do niego spółkom branży zbrojeniowej.
Gdyby rzeczywiście do tego doszło, Włosi mogliby również stracić zlecenie na dostawę 98 ciężkich torped Black Shark, zamówionych przez New Delhi z myślą o 6 konwencjonalnych Scorpène, budowanych w ramach programu Project 75 (Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11, Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23), a produkowanych przez należącą do Finmeccaniki spółkę Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS). Według lokalnych mediów, władze centralne mają prowadzić właśnie rozmowy o dalszym losie kontraktu o wartości 300 mln USD (918,8 mln zł).
Jeżeli dojdzie ostatecznie do anulowania także i tego zlecenia, Finmeccanica zostanie praktycznie wyłączona z indyjskich przetargów zbrojeniowych na kilka lat. Warto przypomnieć, że Włosi startowali też swego czasu w konkursie na dostawę 197 lekkich śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych (RSH), oferując Indiom AW119. W ostatnim czasie sporo mówiło się, że cała procedura przetargowa, w której obecnymi oferentami są: francuski AS550C3 Fennec i rosyjski Kamow Ka-226T, może zostać uruchomiona od nowa (Indie mogą anulować kolejny przetarg, 2014-01-07, Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później, 2013-12-10).