Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Co z torpedami dla indyjskich Scorpene?

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 22 stycznia 2014

Po anulowaniu umowy o zakupie 12 śmigłowców AW101, Indie mogą zdecydować się na rezygnację z zakupu ciężkich torped Black Shark, zamówionych z myślą o budowanych obecnie konwencjonalnych okrętach podwodnych typu Scorpène.

Zgodnie z zawartym w przeszłości porozumieniem, 20 ciężkich torped Black Shark miało zostać dostarczonych przez należącą do Finmeccaniki spółkę Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS). Pozostałe miałyby zostać zmontowane przez przedsiębiorstwa lokalne. Dostawcą byłoby wówczas kontrolowane przez New Delhi, Bharat Dynamics / Zdjęcie: Finmeccanica

Anulowanie zakupu AW101 może nie być końcem problemów włoskiej Finmeccanici na indyjskim rynku zbrojeniowym (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01, Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?, 2014-01-03). Zarzuty korupcyjne towarzyszące porozumieniu o nabyciu śmigłowców włosko-brytyjskiej AgustyWestland (AW) mogą odbić się teraz na innych transakcjach włoskiego koncernu w Indiach.

Należy bowiem przypomnieć, że zgodnie z przyjętą przez New Delhi zasadą, zagraniczne przedsiębiorstwa zamieszane w korupcję towarzyszącą przetargom rządowym, otrzymują wieloletnie zakazy prowadzenia działalności handlowej w Indiach. Według wielu komentatorów, taki właśnie los może spotkać AgustęWestlanda, oskarżane o dokonanie płatnej protekcji towarzyszącej wyborze oferowanych przez nie AW101 (Odszkodowanie za nieudany zakup?, 2014-01-13).

W indyjskich kręgach rządowych panuje jednak przekonanie, że umieszczenie na czarnej liście grozi nie tylko samemu AW, ale także kontrolującemu go koncernowi Finmeccanica i innym należącym do niego spółkom branży zbrojeniowej.

Gdyby rzeczywiście do tego doszło, Włosi mogliby również stracić zlecenie na dostawę 98 ciężkich torped Black Shark, zamówionych przez New Delhi z myślą o  6 konwencjonalnych Scorpène, budowanych w ramach programu Project 75 (Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11, Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23), a produkowanych przez należącą do Finmeccaniki spółkę Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS). Według lokalnych mediów, władze centralne mają prowadzić właśnie rozmowy o dalszym losie kontraktu o wartości 300 mln USD (918,8 mln zł).

Jeżeli dojdzie ostatecznie do anulowania także i tego zlecenia, Finmeccanica zostanie praktycznie wyłączona z indyjskich przetargów zbrojeniowych na kilka lat. Warto przypomnieć, że Włosi startowali też swego czasu w konkursie na dostawę 197 lekkich śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych (RSH), oferując Indiom AW119. W ostatnim czasie sporo mówiło się, że cała procedura przetargowa, w której obecnymi oferentami są: francuski AS550C3 Fennec i rosyjski Kamow Ka-226T, może zostać uruchomiona od nowa (Indie mogą anulować kolejny przetarg, 2014-01-07, Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później, 2013-12-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.