Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AgustaWestland wykluczone z przetargu dla ICG

Przemysł zbrojeniowy, 04 lutego 2014

Nie kończą się problemy włosko-brytyjskiego AgustyWestlanda na indyjskim rynku zbrojeniowym. Przedsiębiorstwo zostało wykluczone z przetargu na dostawę 16 średnich śmigłowców transportowych dla straży wybrzeża (ICG).

Wykluczenie włosko-brytyjskiego AgustyWestlanda z wartego 10 mld INR (500 mln zł) przetargu na dostawę straży wybrzeża Indii 16 średnich śmigłowców transportowych jest najprawdopodobniej związane ze skandalem korupcyjnym, towarzyszącym zakupowi 12 wiropłatów do transportu najważniejszych osób w państwie, w który zamieszane jest wspomniane przedsiębiorstwo / Zdjęcie: AgustaWestland

W przetargu, który z różnymi komplikacjami ciągnie się od kilku lat, udział brało dotąd 3 oferentów: Airbus Helicopters (dawniej Eurocopter) z EC725, Sikorsky Aircraft z S-92 oraz AgustaWestland (AW), najprawdopodobniej wystawiając w konkursie AW101. W ostatnim czasie władze ICG podjęły jednak decyzję, zgodnie z którą AW jako jedyne ze wspomnianej trójki została wykluczone z postępowania przetargowego.

Oficjalnym powodem decyzji ICG były błędy formalne zawarte w przedstawionej władzom ofercie AW. Nieoficjalnie, najprawdopodobniej zgodnie z rzeczywistością, mówi się jednak, że wykluczenie AgustyWestlanda z przetargu jest konsekwencją wielokrotnie przez nas opisywanego skandalu korupcyjnego, towarzyszącego anulowanemu ostatecznie porozumieniu o zakupie 12 śmigłowców do przewozu najważniejszych osób w państwie, w którym zwycięska okazał się wspomniany AW101 (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01, Mi-17-5 dla indyjskich VIPów, 2014-01-20).

Jeżeli nieoficjalna przyczyna wykluczenia AW z omawianego przetargu jest w prawdziwa, oznaczałoby to, że konsekwencje wspomnianego skandalu korupcyjnego mogą być bolesne zarówno dla AgustyWestland, jak i kontrolującej je Finmeccaniki oraz innych spółek zależnych. Wystarczy wspomnieć, że władze w New Delhi rozważają możliwość anulowania zawartego już porozumienia o zakupie 98 ciężkich torped Black Shark, zamówionych z myślą o  6 konwencjonalnych OP Scorpène (Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11, Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23), a produkowanych przez należącą do Finmeccaniki spółkę Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS) (Co z torpedami dla indyjskich Scorpene?, 2014-01-22). Niepewny jest też los konkursu na dostawę 13 127-mm armat morskich dla Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii), w którym po wycofaniu się BAE Systems, włoskie Oto Melara, również należące do Finmeccaniki, pozostaje jedynym oferentem (BAE Systems wycofuje się z indyjskiego przetargu, 2014-01-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.