Nie kończą się problemy włosko-brytyjskiego AgustyWestlanda na indyjskim rynku zbrojeniowym. Przedsiębiorstwo zostało wykluczone z przetargu na dostawę 16 średnich śmigłowców transportowych dla straży wybrzeża (ICG).
W przetargu, który z różnymi komplikacjami ciągnie się od kilku lat, udział brało dotąd 3 oferentów: Airbus Helicopters (dawniej Eurocopter) z EC725, Sikorsky Aircraft z S-92 oraz AgustaWestland (AW), najprawdopodobniej wystawiając w konkursie AW101. W ostatnim czasie władze ICG podjęły jednak decyzję, zgodnie z którą AW jako jedyne ze wspomnianej trójki została wykluczone z postępowania przetargowego.
Oficjalnym powodem decyzji ICG były błędy formalne zawarte w przedstawionej władzom ofercie AW. Nieoficjalnie, najprawdopodobniej zgodnie z rzeczywistością, mówi się jednak, że wykluczenie AgustyWestlanda z przetargu jest konsekwencją wielokrotnie przez nas opisywanego skandalu korupcyjnego, towarzyszącego anulowanemu ostatecznie porozumieniu o zakupie 12 śmigłowców do przewozu najważniejszych osób w państwie, w którym zwycięska okazał się wspomniany AW101 (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01, Mi-17-5 dla indyjskich VIPów, 2014-01-20).
Jeżeli nieoficjalna przyczyna wykluczenia AW z omawianego przetargu jest w prawdziwa, oznaczałoby to, że konsekwencje wspomnianego skandalu korupcyjnego mogą być bolesne zarówno dla AgustyWestland, jak i kontrolującej je Finmeccaniki oraz innych spółek zależnych. Wystarczy wspomnieć, że władze w New Delhi rozważają możliwość anulowania zawartego już porozumienia o zakupie 98 ciężkich torped Black Shark, zamówionych z myślą o 6 konwencjonalnych OP Scorpène (Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11, Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23), a produkowanych przez należącą do Finmeccaniki spółkę Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS) (Co z torpedami dla indyjskich Scorpene?, 2014-01-22). Niepewny jest też los konkursu na dostawę 13 127-mm armat morskich dla Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii), w którym po wycofaniu się BAE Systems, włoskie Oto Melara, również należące do Finmeccaniki, pozostaje jedynym oferentem (BAE Systems wycofuje się z indyjskiego przetargu, 2014-01-23).