Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indii problem z kapitanami

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 27 stycznia 2014

Bhāratīya Nau Senā (marynarka wojenna Indii) poinformowała o odsunięciu od obowiązków kapitanów dwóch okrętów.

Okrętem BNS, który ucierpiał w ostatnich tygodniach najbardziej, jest fregata typu Talwar, INS Tarkash (F50). Zderzyła się ona z falochronem w porcie w Bombaju. Kadłub fregaty został mocno uszkodzony / Zdjęcie: Naval Today

Odsunięci od obowiązków służbowych kapitanowie: Gopal Suri i Deepak Bisht, dowodzili, odpowiednio, fregatą typu Talwar, INS Talwar (F40) oraz fregatą typu Brahmaputra, INS Betwa (F39). Oficerowie zostaną postawieni w stan oskarżenia, a o ich przyszłości w strukturach BNS zadecyduje sąd wojskowy.

Powodem odsunięcia oficerów były niedopatrzenia i błędy popełnione podczas sprawowania swej funkcji. W ich wyniku obydwa dowodzone przez nich okręty uległy wypadkom, w wyniku których albo zostały uszkodzone, albo zagrożone zostało życie cywilów.

W przypadku INS Talwar chodzi o incydent z grudnia zeszłego roku. Indyjska fregata zderzyła się z trawlerem w pobliżu zachodniego wybrzeża Indii (Kolizja INS Talwar, 2013-12-27). W wyniku zdarzenia statek zatonął. W ostatnich dniach z kolei INS Betwa zderzyła się z dnem morskim, wchodząc do bazy BNS w Bombaju. Uszkodzony został sonar okrętu.

Na pierwszy rzut oka, fakt odsunięcia wspomnianych oficerów od pełnionych dotychczas obowiązków służbowych nie jest niczym nadzwyczajnym. Marynarki wojenne wielu państw świata często decydują się na takie postępowania. Dobrym przykładem jest tu USA, gdzie w ostatnim czasie US Navy odsunęła od służby m.in. 2 oficerów dowodzących trałowcami typu Avenger, USS Guardian (MCM 5) (Reperkusje kadrowe po wypadku USS Guardian, 2013-04-05) i USS Dextrous (MCM 13) (Kolejny skandal z trałowcami typu Avenger, 2013-11-08).

W przypadku Indii problem jest znacznie większy. W ostatnich tygodniach okręty BNS brały udział w 7 wypadkach, do których doszło zarówno na morzu, jak i w suchych dokach. Dla przykładu, na początku grudnia zeszłego roku remontowany na terenie portu morskiego w Visakhapatnam, mieście będącym siedzibą główną wschodniego dowództwa BNS, trałowiec typu Pondicherry, INS Konkan (M72), zajął się ogniem. Z kolei patrolowiec ICSG Sangram, remontowany w Bombaju, przypadkowo otworzył ogień w kierunku zabudowań portowych, w tym budynku dowództwa marynarki wojennej, uszkadzając go.

Przedstawione powyżej przykłady dobitnie pokazują, że marynarka wojenna Indii daleka jest od stanu, w jakim byłaby w stanie już nie tylko skutecznie walczyć o narodowe interesy na morzu, ale nawet bronić państwa przez potencjalnym agresorem (Gorzej niż na wojnie, 2013-12-06).

Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele. Z pewnością zalicza się do nich niewystarczające przygotowanie merytoryczne oficerów, którzy dowodzą następnie okrętami wojennymi BNS. Duży wpływ na taką sytuację ma złe zaplecze infrastrukturalne głównej akademii BNS, zlokalizowanej w Ezhimala w południowym stanie Kerala.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.