Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wypadki podczas prób HMAS Canberra

Marynarka wojenna, 07 czerwca 2014

Podczas niedawnych prób morskich pierwszego australijskiego okrętu desantowego typu Canberra, HMAS Canberra (LHD 02), doszło do kilku wypadków.

Decyzja o zakupie dwóch okrętów desantowych typu Canberra została podjęta w 2007. Za ich powstanie odpowiada zlokalizowane w Williamstown BAE System Australia oraz hiszpańska Navantia. Hiszpanie odpowiadali za budowę kadłubów okrętów. Ich konstrukcja została w dużej mierze oparta na projekcie desantowca Juan Carlos I, zbudowanego dla marynarki wojennej Hiszpanii

Do zdarzeń, o których informują australijskie media, doszło w maju. HMAS Canberra był w drodze do Melbourne, kiedy na jego pokładzie rozpoczęto serię prób systemów pokładowych, w tym układu pędnego. Aby wesprzeć szkolącą się załogę desantowca, do całego przedsięwzięcia zaproszono pracowników prywatnej Teekay Shipping Corporation, zlokalizowanej na Bermudach.

Kadłuby HMAS Canberra (LHD 02) i HMAS Adelaide (LHD 01) zostały zbudowane w hiszpańskich zakładach Navanti w Ferrol (montaż końcowy) i Fene (poszczególne sekcje). Australijskie okręty transportowano do kraju na pokładzie statku półzanurzalnego, MV Blue Marlin. Przy okazji pobieżnego przeglądu LHD 02, dokonanego po majowych próbach, wykryto uszkodzenia struktury kadłuba, do których doszło najprawdopodobniej właśnie podczas podróży do Australii

Problemy zaczęły się, gdy doszło do prób wspomnianego układu pędnego. Najprawdopodobniej z powodu niewiedzy pracownicy Teekay Shipping Corporation niepotrzebnie zaczęli oddzielnie testować dwa pędniki azymutalne okrętu, dostarczone przez niemieckiego Siemensa. Uruchamianie pędników po kolei, zamiast jednocześnie, przy prędkości powyżej 8 w doprowadziło do powstania drgań, które przeniosły się na kadłub HMAS Canberra.

Okręty typu Canberra mają 230 m długości i 32 m szerokości. Wyporność wynosi 27800 t. Zasięg to ponad 17000 km przy prędkości marszowej 15 w. Prędkość maksymalna przekracza 20 w. Będą w stanie zabrać na pokład do 1600 żołnierzy wraz z ekwipunkiem, a także od 8 do 18 śmigłowców różnych typów. Obserwacja i analiza otoczenia będzie możliwa m.in. dzięki radarowi Giraffe AMB szwedzkiego Saaba. Zintegrowane z systemem kierowania ogniem Saab 9LV uzbrojenie będą tworzyc m.in. przez 4 zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) Rafael Typhoon, wyposażone w 25-mm armaty, a także 6 12,7-mm wkm / Rysunek: MO Australii

Szczęśliwie, całe zdarzenie nie spowodowało większych uszkodzeń struktury okrętu – odpadła tylko farba na rufowej części kadłuba. Nieco bardziej kosztowny okazał się drugi błąd pracowników Teekay Shipping Corporation oraz członków załogi.

Gdy HMAS Canberra zakończył podróż na wodach zatoki Port Phillip, niedaleko Melbourne, załoga postanowiła włączyć generator zasilania głównego okrętu. Zapomniano jednak o wyłączeniu zasilania awaryjnego, włączonego profilaktycznie w chwili pierwszego wypadku. Błąd doprowadził do stopienia się wyłączników oraz uszkodzenia części przewodów elektrycznych desantowca.

Transport żołnierzy na ląd odbywać się będzie się przy użyciu barek desantowych LCM-1E. Każdy z okrętów będzie przewoził po 4 takie jednostki. Wspomniana Navantia wyprodukuje i przekaże Australijczykom 12 LCM-1E, z których część trafiła już do odbiorcy / Zdjęcia: MO Australii

Omawiane incydenty mogą tłumaczyć półroczne opóźnienie w oddaniu HMAS Canberra marynarce wojennej Australii (HMAS Canberra opóźniona o pół roku, 2014-05-21), o którym informowaliśmy przed kilkoma tygodniami. Warto przypomnieć, że według nieoficjalnych informacji, przyczyną poślizgu były protesty pracowników stoczniowych BAE Systems Australia, głównego wykonawcy programu budowy dwóch okrętów desantowych typu Canberra. Niezadowolenie stoczniowców tłumaczono niepewną sytuacją związaną z przyszłymi programami zbrojeniowymi rządu centralnego (Australijskie zbrojenia pod znakiem zapytania, 2014-06-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.